Meedoen voor leden is gratis!
Columns

Door in te loggen krijg je alle mogelijkheden te zien om mee te doen aan een schrijfactiviteit!

Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst hunoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.

Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
Mijn eerste keer was op (toen nog) Koninginnedag enige tijd geleden alweer. Ik had me er jaren lang tegen verzet, maar op aandringen van mijn vriendin besloot ik toch maar overstag te gaan. Ik voerde nog een licht protest op dat dit soort dagen nou niet bepaald rustgevend werkte, maar ze was onvermurwbaar. Van ongeduld wiebelde ze op de passagiersstoel naast me en begon uiteindelijk plagerig ‘we zijn er bijna’ te zingen toen de grote gele letters boven alle verkeersboorden uit in het zicht kwam. Enkele minuten later werd ik ook ondergedompeld in de blauw gele wereld van billy en zijn vrienden.

Hoewel ik het nou niet meteen een ‘once in a lifetime experience’ wil noemen, was het wel een ervaring die me bij is gebleven en die blijkbaar voor herhaling vatbaar was want niet alleen hadden we een nieuwe traditie voor deze feestdag, ook op andere dagen van het jaar besloten we het warenhuis met een bezoekje te vieren. En uiteraard zijn wij niet de enige. Maar waarom eigenlijk? Wat is de magie van de grote blauwe blokkendoos met zijn handige en vernuftige oplossing voor eigenlijk zo’n beetje elk huishoudelijk ongemak?

Precies dat laatstgenoemde. Ze brachten een oplossing. Zweeds minimalistisch met een verlicht en opgeruimd gevoel. Als in een ware therapiesessie slenterden mijn vriendin en ik over de paden door het slim gearrangeerde oerwoud vol met de meest logische uitkomsten waar nog niemand eerder aan gedacht had. Meubelstukken werden opbergers, opbergers werden pronkstukken en een tafel was niet zomaar een tafel maar een manier om bij elkaar te komen. De meest problematische ruimte in het huis werd dankzij een Scandinavisch sausje het paradepaardje van een creatieve geest.

Getuige het aantal bezoekers per dag in de diverse filialen die de wereld rijk is, is er heel veel behoefte aan een vleugje creatieve aandacht waarbij alles mooier wordt en niet alleen in het huishouden. Want is dat misschien de mysterieuze aantrekkingskracht van de oneindige mogelijkheden die netjes gesorteerd aan ons gepresenteerd worden? Het feit dat het allemaal zo heerlijk overzichtelijk is zonder dat het te clean of te kill overkomt met blijkbaar ook nog ruimte voor onze eigenzinnigheid? Een gevoel waar een aantal jaar geleden ook slim op in werd gespeeld met de slogan ‘design your own life.’ En dat is precies wat we willen. Ons eigen leven ontwerpen waarin we alle narigheid en rotzooi die we in de loop van de jaren hebben meegemaakt en met ons meeslepen netjes kunnen onderverdelen, sorteren en opbergen in geestelijk pax kast waarin Tjena, lekman en Kvarnik al onze herinneringen keurig in het gareel houden.

Een uurtje kuieren op de door slimme marketing gebaande wegen lijkt dus  meer voldoening te geven dan een uurtje mindfull op een yoga mat zitten zweten in een te strakke kekke broek. Bovendien is er de beloning van zoete cranberry sap, de bekende balletjes van gemengd vlees en hotdogs met 100% kip. Alles duurzaam en verantwoord zonder dat het al te duur is. Voldaan en tevreden vertrekken we met de belofte dat er voor alles maar dan ook alles een oplossing is. Als we de parkeergarage weer uitrijden weten we dat het leven nu pas echt begonnen is. Wij zijn de ontwerpers van ons eigen unieke leven met een beetje hulp van een bedrijf dat groot is geworden door massaproductie, dat dan weer wel.
Dit artikel delen?
Pin It

Graag je mening

Dit artikel is passend in deze rubriek - 0 stemmen
00
Dit artikel handhaven (tzt NIET verwijderen)? - 0 stemmen
00
%

Elk kwartaal verwijderen we een aantal artikelen. HELP ONS MET KIEZEN. Je kunt ons helpen door je mening te geven. Zo heb je invloed op de inhoud van Schrijverspunt.Je kunt ook een reactie geven.

Advertentie

voorjaarsactie
Je boek zelf uitgeven

Wil je ons ook ontmoeten op de sociale media?

Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2018