column
FTbannerEen column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
 
Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst een te loggen. We publiceren columns in volgorde van ontvangst en maximaal een per dag. Bij veel inzendingen is het dus mogelijk dat je column pas weken later zichtbaar is. .

Leden van Schrijverspunt kunnen maximaal 4 schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de blauwe button te klikken.
Mijn voertuig

Ik wil het even hebben over mijn favoriete voertuig. Toegegeven, ik heb er niet altijd evenveel oog voor gehad, zelfs een aantal jaren wat verwaarloosd. Maar de laatste jaren steek ik weer de nodige energie in het onderhoud en mijn waardering groeit met elke dag dat hij me van dienst is. Mijn voertuig brengt me toch maar mooi waar ik moet zijn. Hij doet trouw wat hij moet doen en dat al dik 38 jaar...

Op het eerste gezicht is het misschien niet zo veel bijzonders. Het dak is al aan enige slijtage onderhevig en hij heeft ook al de nodige kilometers gelopen. Ook hij heeft hier en daar wat schade door kleine ongelukjes. Gelukkig kon het tot nu toe allemaal gerepareerd worden. Maar goed, de onderliggende techniek is magnifiek! Hoe meer ik hem gebruik hoe zuiniger en krachtiger hij wordt. Hij past zich moeiteloos aan verschillende omstandigheden en ondanks zijn leeftijd voldoet hij nog heel aardig, al zeg ik het zelf. Zonder merken te noemen kan ik wel zeggen dat het type wereldwijd vrij veel voor komt, maar dat dit specifieke model wel echt uniek is. Ik weet toevallig dat hij in de aanloop naar daadwerkelijke productie talloze potentiele concurrenten heeft verslagen.

Het is een bijzonder ontwerp, al zijn er ook zeker nadelen te noemen. Zo zijn in het verleden enkele klachten geweest over bv geluids- of stankoverlast, maar deze waren met humor en charme en een verontschuldigende blik tot nu toe goed te pareren. Later bleek de gebruikte brandstof een belangrijke oorzaak voor deze problemen. Hij loopt namelijk op talloze soorten brandstof, maar elke soort heeft weer verschillende effecten op de uitstoot. En trouwens ook op andere rijeigenschappen, zoals de besturing, het vermogen én zelfs op de grootte en vorm van de brandstofopslag, die in dit type voertuig met name in aan de voorkant in het midden gelokaliseerd is. Kwalitatief goede brandstof gebruiken en niet te veel tegelijk tanken, dat bleek uiteindelijk de beste methode voor optimaal gebruik. En niet te lang achter elkaar reizen. En niet in de zon parkeren.

Qua onderhoud valt het tot nu toe erg mee, al komen er de komende jaren wel een aantal periodieke keuringen aan, bv van de leidingen en de vloeistoffen, maar ook inspectie van de uitlaat schijnt er bij te horen. Hopelijk zijn ze een beetje voorzichtig en vinden ze niks ernstigs want ik ben nog heel blij met mijn voertuig. Verkopen of inruilen is niet aan de orde, ik blijf hem trouw tot in mijn graf. Ik verwacht niet dat iemand er dan nog in kan rijden, maar misschien heeft iemand nog iets aan de onderdelen?

https://www.jaofnee.nl/word-ook-donor/
Dit artikel delen?
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2019
https://www.lekkerboek.nl/sitemap