column
FTbannerEen column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
 
Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst een te loggen. We publiceren columns in volgorde van ontvangst en maximaal een per dag. Bij veel inzendingen is het dus mogelijk dat je column pas weken later zichtbaar is. .

Leden van Schrijverspunt kunnen maximaal 4 schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de blauwe button te klikken.

columnsHalverwege 2011 was mijn eerste schrijfsel klaar: er stonden maar liefst 94.000 woorden op papier, wat in kwantitatief opzicht gezien moet worden als een hele prestatie. Dat ik echter nog lang niet klaar was, zou later pas blijken. In mijn simpele geest was mijn boek in wording toentertijd al bijna voltooid en dus gereed om de boekenmarkt te bestormen. Hoe naïef kan een mens zijn! Toch begon er op dat moment al enig besef van realiteit door te dringen. Want waar moest ik de uitgever zoeken die bereid was mijn noeste schrijfsels wereldkundig te maken? Weliswaar had een meer ervaren schrijver mij op het pad van crowdfunding gewezen, maar daarbij geen routeplanner verschaft.

Crowdfunding, fantastisch. Het helpt aankomende schrijvers goed op weg, maar niet als een gelopen race. Het principe is eenvoudig, gewoon een kapitaal ophalen om de uitgifte van je boek te bekostigen, maar hoe? ‘Je moet gewoon zoveel mogelijk aan de weg timmeren,’ luidde een goedbedoeld advies. ‘En vergeet vooral niet je sociale media in stelling te brengen.’ Krijg nou wat, dacht ik. Sociale media? Ik had het fenomeen altijd schamper afgedaan met de mededeling dat ik alles nog op de fiets deed, maar Twitter, LinkedIn en Facebook waren toch echt andere koek. Het idee bezorgde mij klamme handjes.

Vanaf dat moment belandde mijn leven in een andere dimensie. Ik twitterde me een slag in de rondte en schroomde niet om familie en vrienden vast te zetten in de digitale dwangbuizen van Facebook en hun lookalikes. Tot vervelens toe heb ik ze met tweets en nieuwsbrieven bestookt, tot ze hun verzet staakten en een aandeel in mijn boek namen. Pas dan was ik tevreden en kon het gewone leven weer zijn loop krijgen. Hoewel de crowdfunding voor mijn boek aanvankelijk voorspoedig verliep, begon tegen augustus 2011 de handel in te zakken. De hele exercitie dreigde alsnog te mislukken. Een hoogst deprimerende ervaring! Toch scheen er licht aan het eind van de tunnel: collega’s uit lang vervlogen tijden hadden mij op de sociale media zien spartelen en besloten er een eind aan te maken. Met vereende krachten trokken ze hun portemonnee en kochten in één dag tijd alle resterende aandelen. Hun spontane geste raakte mij diep.

En dan, na vele maanden, volgde eindelijk de wereldreis van Friesland naar de uitgeefmanager in Amsterdam. Vader ging op stap: met lood in zijn schoenen en een manuscript in zijn tas. De uitgeefmanager had er veel werk van gemaakt, maar echt enthousiast was ze niet. ‘Hmmm,’ antwoordde ze, toen ik haar een reactie vroeg. Wat kon ze ook anders?  Ik keerde terug naar Friesland met een tas vol aantekeningen en de dringende boodschap om flink wat achteruit te schrijven. ‘65.000 woorden zijn wel genoeg,’ had ze gezegd. Hmmm. Eenmaal terug in de auto belde ik mijn vrouw. ‘Hoe was het?’ vroeg ze. ‘Ach,’ zei ik. Wel goed geloof ik.’

Nu ben ik zover dat mijn eerste boek daadwerkelijk is uitgegeven. Zou ik een volgende keer weer voor crowdfunding kiezen? Jazeker, zonder enige twijfel. Ook al weet ik dat ik dan opnieuw een lange en inspirerende route moet afleggen. En ook het risico moet nemen om weer met een tas vol doorhalingen naar huis te worden gestuurd. Maar dat is niet erg.  Schrijven is nu eenmaal leuk, spannend en inspirerend. Maar de weg naar een uitgever is niet anders.  

© Jack Molenaar.

Dit artikel delen?

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 
Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2019
https://www.lekkerboek.nl/sitemap