column
FTbannerEen column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
 
Wil je ook een column publiceren op Schrijverspunt? Dat is mogelijk door eerst een te loggen. We publiceren columns in volgorde van ontvangst en maximaal een per dag. Bij veel inzendingen is het dus mogelijk dat je column pas weken later zichtbaar is. .

Leden van Schrijverspunt kunnen maximaal 4 schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de blauwe button te klikken.

Spanjaarden zijn ongeveer de meest eigenwijze mensen van het westelijk halfrond. Ze hebben hun eigen filosofie als het gaat om problemen op te lossen. Felippe (niet te verwarren met het ex-hoofd zwembad) is hier geen uitzondering op. Felippe, portier van Cumana, conciërge, regulateur, beroepsritselaar doet ons steeds weer versteld staan van zijn weergaloze probleemoplossingen, ongekend improvisatievermogen, de personificatie van de ‘ Spaanse slag’ Ter illustratie een bloemlezing van zijn oneindige, briljante interventies op het gebied van reparaties, tekorten en verantwoordelijkheden.

1) Een  kapotte lamp vervangen.

Antonio lost dit op door dit te delegeren naar Ricardo. Ricardo werkt slechts een dag in de week. Hij heeft een wachtlijst van klusjes die gemiddeld twee weken duurt. We hebben geleerd zelf een lamp te kopen net als de meeste Cumaners. Denk eens hoeveel dat op jaarbasis voor 150 appartementen scheelt! Mocht een  onnozele huurder bereid zijn twee weken te wachten, dan is het nog de vraag of Ricardo de juiste lamp met juiste fitting besteld heeft. In een enkel geval zou de prehistorische bedrading de oorzaak van het lichtfalen kunnen zijn. In dat geval zou het een nieuwe opdracht in de eindeloze kluslijst van Ricardo betekenen waar alleen een ‘overwinteraar’ op kan wachten.

2) Bij onze aankomst bleek dat er 4 stopcontacten vernieuwd waren! Ons enthousiasme werd getemperd   toen bleek dat geen enkele stekker meer paste . Vorig jaar stond er een schemerlamp in de woonkamer die nu verwijderd was. Gasten zouden natuurlijk tevergeefs geprobeerd hebben  de schemerlamp met het nieuwe stopcontact te verbinden. En daarmee een nieuw probleem creëren!
Probleem opgelost!

3) We hadden vorig jaar een lichtsnoer van 120 led-lampjes gekocht voor op het balcon i.v.m. de kerstvreugde. Helaas paste de stekker niet meer in het nieuw aangelegde stopcontact op het balkon.  Toen Felippe op ons appartement was i.v.m. een ander akkefietje confronteerden we hem met dit duistere probleem. Antonio was niet geinteresserd in het defecte stopcontact dit zou alleen maar nog meer ‘werk’ betekenen dus hij adviseerde ons het snoer te verbinden via het keukenraam en zo via de buitenmuur door te trekken naar het balcon. Probleem opgelost. 
 
4) In de buurtsuper waar veel Cumaners hun primaire levensbehoeften ledigen zwaait zoals bekend Christelle de scepter. Christelle heeft een tijdsprobleem. Ze verkoopt verse dagmelk deze is echter al drie dagen voor de uiterste houdbaarheidsdatum  bedorven vanwege de slechte koeling waarin deze te koop wordt aangeboden. Christelle heeft dit probleem opgelost door de pakken melk zo te draaien dat je niet gelijk de houdbaarheidsdatum ziet. De meeste clientele verblijven maar een week waardoor de verkoop van bedorven melk niet teveel consequenties heeft. 
 
5) De immense schuifdeur die toegang geeft tot het balkon loopt al jaren niet spoepel. Een volwassen kerel moet er met zijn volle gewicht aanhangen om het in beweging te brengen. Toen Treffers zich op het balkon bevond en de deur vanwege de mogelijke tocht gesloten was kon mevr. Treffers de deur met geen mogelijkheid open krijgen. (echt gebeurd!) Daar stond Treffers, hij kon geen kant meer op. Een bekend probleem voor Felippe Daar de brandweer soms alleen ‘ manana’ kan komen had de directie van Cumana overwogen om een overlevingspakket op ieder balkon te bevestigen. Treffers die wanhopig om een touw vroeg om naar beneden te ontsnappen moest wachten want voordat Felippe de diepte-investering van een touw overwoog wilde hij eerst andere opties verkennen.  Uiteindelijk ontdekte Felippe dat er een snoertje tussen de schuifdeur het probleem mede veroorzaakte. Nadat Treffers weer de weg naar binnen gevonden had vertelde Felippe ons dat het werkelijke probleem was dat de deur bijgeschaafd moest worden en dat hij Ricardo daar hoogst persoonlijk opdracht voor zou geven. Wij weten inmiddels wat dat betekent en houden angstvallig de schuifdeur open. Probleem opgelost! 
 
6) Het sluiten van deuren is een probleem van het gehele  appartement. Zo ook de glazen deur die toegang geeft tot het rommelhok dat op zijn beurt weer in open verbinding met de tuin staat. Het verhaal gaat dat een hooligan met zijn volle gewicht dwars door de ruit gegaan is en met diepe snijwonden in het Maspolomas ziekenhuis is opgenomen. Dwars door de nervus medianus, de zenuw die de polsbeweging bij het drinken faciliteerd. Geschrokken door de inmense gevolgen van deze moeilijk sluitende deur heeft Felippe de oplossing gevonden. Het nieuwe glas in de deur bevat nu een bloemmotief zodat men niet meer van buiten naar binnen kan kijken. Dat de deur nog niet goed sluit is ‘collateral damage’ Men heeft trouwens de sleutel van deur weggegooid.Iemand zou op het idee kunnen komen om de deur op slot te doen en weer een nieuw probleem veroorzaken.! Probleem opgelost!
 
7) Ook het management rondom de aansturing van de werksters kenmerkt de ‘Spaanse Slag’  in de eerste jaren kwamen de werksters om de dag, alles schoonmaken, de bedden opnieuw dekken, toilet en wastafel schoonmaken stoep aanvegen, overal nieuwe handoekken en soms zelfs de ramen wassen. In de loop van de jaren is daar drastisch op bezuinigd. Allereerst de kwaliteit van de werksters. In al die jaren waren we getuige van een wonderlijk exentrieke verzameling minimals die kwamen ‘schoonmaken’ enkele voorbeelden? Zo was er een pedant dametje op hoge hakken en avondkleding die zich gespecialiseerd had om in 10 minuten met een spuitbus het appartement schoon te maken Ook was er een ‘tientonner’ die na de beklimming van de trap naar ons appartement amechtig in elkaar zonk.Ze was er al helemaal klaar mee voor ze begonnen was. We waren blij als ze zonder beademing en eerste hulp de terugtocht overleefde. Dan was er de dame die ons appartement binnen no time omgetoverd had tot een callcentrum waar Joost mag weten wat er allemaal telefonisch verhandeld werd. In zijn geweldig improvisatie vermogen verkorte Felippe  die de werksters ‘ aanstuurde’ de ‘werk’ tijden. Aanvankelijk was het drie keer in de week een half uur. Dit werd stapsgewijs geminimaliseerd tot een keer in de week. Tenslotte werd ook de ‘werk’ tijd verkort totdat nu als alles goed gaat een keer per week, een werkster komt die alle handdoeken, lakens, en toiletpapier naar binnen pleurt. Er gaan stemmen op bij de directie dat de clientele voortaan maar zelf hun spullen komen ophalen!
 
8) Overdreven? Misschien wel, maar wij als doorgewinterde cumaners hebben ook geleerd hoe we de Spaanse Slag moeten hanteren.  Dit stuk is vooral bedoeld om mensen toch maar vooral van het idee af te brengen ons geweldige stekje in de zon af te pikken!

Zie voor andere reisverhalen: Perikelen in Puerto Rico vanaf 5 november in de webshop van schrijverspunt.
Dit artikel delen?

Graag je mening

Dit artikel is passend (tzt NIET verwijderen) - 3 stemmen
30

Elk kwartaal verwijderen we een aantal artikelen. Je kunt ons helpen door je mening te geven. Zo heb je invloed op de inhoud van Schrijverspunt

Gebruikerswaardering: 5 / 5

Ster actiefSter actiefSter actiefSter actiefSter actief
 
Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2019
https://www.lekkerboek.nl/sitemap