Skip to main content

Printing on Demand uitgeven

  • Schrijverspunt Clusteruitgeverij

Schrijverspunt Clusteruitgeverij

Schrijverspunt Clusteruitgeverij

Printing on Demand uitgeven

Bij het zelfstandig uitgeven van een boek of meerdere boeken kun je de keuze maken om je boek in een keer in een bepaalde oplage te laten drukken of een boek alleen te laten drukken als er behoefte is (Printing on Demand). In het eerste geval is het noodzakelijk een betrouwbare inschatting te maken van het juiste aantal boeken wat je nodig denkt te hebben, o.a. voor de verkoop. Een investering is noodzakelijk maar de drukkosten per boek liggen vaak wat lager dan bij P.O.D., zodat het winstpercentage per verkocht boek iets hoger is. In het tweede geval hoef je niet te investeren en het boek heeft een goede kwaliteit, maar de kostprijs per boek ligt soms iets hoger.

Uitgeven van je boek zonder te investeren in drukkosten

verwacht

Je boek pas laten produceren op het moment dat het wordt besteld? Of een beperkte voorraad leverbaar houden? En kosten besparen? Print on demand biedt alle vrijheid. Geen restpartijen van boeken, geen kapitaal dat vast zit in voorraad en geen opslagkosten. Al honderden uitgeverijen maken gebruik van Print on demand.

Heb je titels met een lage omloopsnelheid (minder dan ongeveer 250 stuks per jaar), dan kun je besluiten helemaal geen voorraad te houden. Zo heb je geen voorraadkosten en bespaar je op logistieke kosten. Als je titel besteld wordt, produceren en leveren wij het boek binnen 24 uur bij de boekhandel of de consument. Net zo snel als titels die op voorraad liggen. 

We zijn zelf al jaren erg enthousiast over deze mogelijkheid en veel van de bij ons aangesloten auteurs en uitgevers maken er al jaren gebruik van. Wij maken gebruik van de printing on demand-service van het CB. Ze leveren goede kwaliteit tegen een laag tarief.

Hoe werkt POD in de praktijk?

  • Deelnemers van Schrijverspunt Clusteruitgeverij sturen ons, online, de noodzakelijke informatie (aantal pagina's, papiersoort, etc.) van een titel. Na ontvangst kunnen we je dan direct informeren over de kostprijs per exemplaar.
  • Spreekt de kostprijs je aan dan kun je, desgewenst, een proefdruk ontvangen om ook de kwaliteit van het boek te controleren.
  • Ben je tevreden dan geven we het boek vrij voor verkoop bij CB en kan de verkoop starten.
  • Wil je zelf exemplaren van het boek ontvangen voor bv eigen verspreiding dan is dat ook mogelijk. In principe elk gewenst aantal tegen de kostprijs per exemplaar (+ verzendkosten).
  • Het is zelfs mogelijk om beperkt correcties aan te brengen van later ontdekte ongewenstheden. Hieraan zijn wel, beperkte, kosten verbonden maar dan is je boek weer helemaal up-to-date.
  • Je boek is altijd leverbaar zonder dat er een voorraad noodzakelijk is.
Bij de voorbereidingen van printing on demand dien je zelf te zorgen voor de juiste bronbestanden; Een PDF voor het opgemaakte binnenwerk (alles binnen de omslag) en een PDF voor de cover (voorkant,rug en achterkant voorzien van barcode). Desgewenst kan Schrijverspunt Clusteruitgeverij je ondersteunen bij de productie van die bronbestanden.

De kosten voor deze mogelijkheid:

Om gebruik te kunnen maken van deze mogelijkheid betaal je, als deelnemer van Schrijverspunt Clusteruitgeverij, het vaste bedrag van € 7.50 per maand (excl. BTW) aan titelkosten. Ben je uitgever met meer dan 5 titels bij onze clusteruitgeverij dan betaal je een lager tarief per titel.

Je ontvangt per verkocht boek de verkoopprijs (excl BTW) minus de vastgestelde boekhandelskorting, minus verkoopkosten van het CB (15%) en de vooraf bekende kostprijs per exemplaar. Schrijverspunt Clusteruitgeverij werkt o.a. met O-boeken en dan is een boekhandelskorting van 31% voor fysiek boeken mogelijk.
  • 'Het was een fijne ervaring, uitgegeven worden door Schrijverspunt' - Martin Lohman

    Wat een feest van herkenning en erkenning als Schrijverspunt onderhuidse gevoelens van velen verwoordt: Noodgedwongen verwerpen uitgevers dagelijks tientallen manuscripten, waarmee ook uit het zicht verdwijnt, dat wat meer verdient. Natuurlijk moet een uitgever schiften om te voorkomen dat de spoeling te dun wordt. Maar de schaal waarop, laat die spoeling veel weg hebben van badwater en wat daar gewoonlijk mee samenhangt.

    Schrijverspunt neemt een manuscript serieus en als het levensvatbaar is, mag men zich gelukkig prijzen, want professionele begeleiding staat klaar. Vragen van raad resulteren meteen in daad, alles per mail en als een WhatsApp zo rap. Mijn vaste medewerker bij Schrijverspunt heeft mij in een goede sfeer en met veel geduld terzijde gestaan. Adviezen die ikzelf nooit zou hebben bedacht verbeterden het geheel aanzienlijk. Tot en met het verschijnen van het boek, ‘Erfenis’ in mijn geval, werd alles met zorg omgeven.
    Ongezien, door al dat mailverkeer, wil ik Schrijverspunt dan ook op deze plek nog eens hartelijk danken. Het was een fijne ervaring, uitgegeven worden door Schrijverspunt.
    Martin Lohman, auteur
    Mijn historische roman ‘Erfenis’ is verschenen met ISBN: 9789462662278 en overal te koop/te bestellen.
    Martin Lohman
    Martin Lohman
    Auteur
  • 'Geen enkele vraag blijft onbeantwoord!' - Hilda Spruit

    Sinds november 2016 ben ik aangesloten bij Schrijverspunt voor de uitgave van mijn young adult-roman Geestverwanten, waarmee ik in april 2016 de Jonge Jury Debuutprijs won.

    Schrijverspunt werd mij aangeraden door een collega-auteur/vriendin, omdat ik Geestverwanten zelf wilde gaan uitgeven. Als je je boek zelf gaat uitgeven, sta je bol van de vragen. Wat mij als eerste opviel, was dat al mijn vragen, hoe gek ze soms ook waren, uitgebreid en met veel geduld door Schrijverspunt werden beantwoord. Schrijverspunt loodste me door het proces van overschrijven en leerde me in korte tijd wat ik moest doen en waar ik op moest letten. Ze denken mee, leven mee, geven tips en adviezen en zijn ook blij voor je als er iets leuks met je boek gebeurt.
    Gaat er iets mis dan grijpen ze in of helpen jou het op te lossen. Het is fijn om het gevoel te hebben dat je er niet alleen voor staat.
    Er wordt duidelijk uitgelegd hoe het staat met het verdienmodel, waarmee je zelf eenvoudig kunt uitrekenen hoeveel je per boek overhoudt.
    Ik ben echt blij dat ik deze stap gezet heb en ben zeker tevreden over de werkwijze, de kundigheid en de persoonlijke aanpak van Schrijverspunt. Wat mij betreft een aanrader!
    Hilda Spruit / auteur
    Hilda Spruit
    Hilda Spruit
    Auteur / uitgever
  • 'Mijn ervaringen met deze uitgeverij zijn uitstekend' - Corinne Vlaminckx

    Onlangs (november 2016) verscheen, na 'Moordfamilie' in 2014 en 'Beklemd' in 2015, mijn derde psychologische thriller 'Berouw'. Alle drie de thrillers zijn uitgegeven door Schrijverspunt en mijn ervaringen met deze uitgeverij zijn uitstekend. Ze werken netjes, snel en nauwkeurig. Vragen worden snel beantwoord en er wordt goed geluisterd naar de auteur.
    Het grote voordeel van Schrijverspunt vind ik ook dat, naast dat ze alles wat een uitgever in principe zou moeten regelen prima voor je regelen, je heel veel zelf mag bepalen. Ik vind die combinatie geweldig omdat ik er niet zo goed tegen kan als ik dingen ‘moet’ die ik eigenlijk niet wil. Bij Schrijverspunt voel ik me dus ook wat dat betreft helemaal thuis.
    Het eindresultaat van mijn boek was ook weer precies zoals ik me had voorgesteld en zoals we hadden besproken. Ik zou Schrijverspunt dan ook zeker aanraden aan andere auteurs!
    Corinne Vlaminckx
    Corinne Vlaminckx
    Corinne Vlaminckx
    Auteur
  • 'Ik heb zeer positieve ervaringen met Schrijverspunt' - Chris Taes

    Ik heb zeer positieve ervaringen met uitgeverij Schrijverspunt.nl bij de publicatie van mijn boek “Weg van jou. Voluit leven met de dood in het lijf.” Hierin vertel ik het verhaal van en over mijn lieve echtgenote, die na een moedige strijd van vijf jaar haar gevecht met borstkanker verloor, maar er toch in slaagde hoopvol en gelukkig te leven tijdens het slopende ziekteproces. Het originele manuscript werd door de uitgeverij bijzonder snel gelezen en ik kreeg er na enkele dagen (!) positieve feedback over. Ik maakte als Vlaming gebruik van de diensten van een Nederlandse redacteur, om het boek ook voor Nederlandse lezers verteerbaar te maken, en deed daarbij een beroep op het aanbod van Schrijverspunt.nl. Het redactiewerk liep vlot, correct en binnen de voorgestelde financiële voorwaarden.
    De begeleiding vanuit de uitgeverij verliep via e-mail. De reactietijd op vragen en opmerkingen was verrassend kort. Meestal ontving ik de dag zelf nog een antwoord. Telkens werd ik op een efficiënte manier verder geholpen.
    Ik maakte gebruik van het promotiepakket en zou dat bij een volgende publicatie zeker opnieuw doen. Het resultaat was dat ‘Weg van jou’ meteen beschikbaar was op alle bekende en minder bekende internetfora (Bol.com, Amazon, …). Ook de e-boekversie was snel beschikbaar.
    “Weg van jou” kende een groter succes dan ik gehoopt had. De enige kritische bedenking die ik kan maken, is dat bij de bestelling van een nieuwe voorraad boeken voor eigen distributie, het aantal voordien bestelde exemplaren niet in aanmerking werd genomen om de auteurskorting toe te kennen.

    Ik zou (beginnende) auteurs zeker aanraden om hun manuscript bij Schrijverspunt.nl in te dienen.
    Chris Taes
    Chris Taes
    Auteur
  • 'Weinig verschil met een klassieke uitgeverij' - Herman De Jonghe

    Een boek uitgeven is geen sinecure. Wat fictie betreft slabakt de boekenverkoop (in Vlaanderen althans), hebben de uitgevers het moeilijk en nemen ze geen risico's met minder bekende namen. Ik heb al enige ervaring (vier boeken uitgegeven bij een 'klassieke' uitgeverij).
    Bij uitgeverij SCHRIJVERSPUNT kreeg ik snel bemoedigende signalen. Zij wilden met me in zee gaan, op voorwaarde dat ik gevolg gaf aan een aantal redactionele wensen. Wat die redactie betrof, zag ik weinig verschil tussen uitgeverij SCHRIJVERSPUNT en een klassieke uitgeverij. De redactrice (Inge) kweet zich heel correct van haar taak. Ik koos ervoor om vervolgens zelf een goede en mij bekende corrector aan te spreken, die haar werk deed aan de afgesproken prijs. De verdere contacten met de uitgeverij verliepen vlot en op elke mail kreeg ik snel een antwoord.
    Uitgeverij SCHRIJVERSPUNT werkt met POD en vertrekt daarbij van een pdf-file. Het drukwerk van 'Hardnekkige Mist' was eenvoudig maar net. De lezers vonden de omslag, door mezelf aangeleverd, maar die mits betaling ook door de uitgeverij kan worden ontworpen, geslaagd. Het boek zal in geen enkele bibliotheek misstaan.
    Als schrijver neem je vervolgens ofwel een grote verantwoordelijkheid voor de promotie en de verkoop, ofwel een kleinere en betaal je de uitgeverij om een deel van het werk te doen. Er zijn legio mogelijkheden en die staan allemaal op de prijslijst. Ik maakte gebruik van het 'promotiepakket'.
    Samengevat: met deze uitgeverij geen verrassingen. De afspraken staan duidelijk te lezen op de website, worden herhaald in het contract en worden ook stipt uitgevoerd. Na een half jaar kreeg ik de eerste uitbetaling van de royalty's.

    Herman De Jonghe
    Herman De Jonghe
    Herman De Jonghe
    Auteur
  • 'Houwen zo!' - Tom Pauka

    In mijn lange schrijversleven heb ik boeken gepubliceerd bij verschillende uitgeverijen maar bij Schrijverspunt voel ik me uiteindelijk thuis. Dat heeft te maken met precies de juiste mix van betrokkenheid en distantie. De mensen van Schrijverspunt zijn betrokken en stimulerend, maar ze weten ook wanneer en op welke onderwerpen ze de schrijver autonoom moeten laten zijn.
    Heel prettig! Aanwezig als je ze nodig hebt, altijd meteen reagerend, en met een open oor voor je plannen en aarzelingen. Houwen zo!

    Tom Pauka
    tom pauka
    Tom Pauka
    Auteur
  • Het boek dat je in je gedachten hebt en altijd een luisterend oor' - Anja Van der Jeugdt

    Beste collega auteurs,
    Mijn naam is Anja Van der Jeugdt, de schrijfster van het boek 'Verloren zielen, mens of demon'. Ieder van jullie weet hoe het is om een boek te schrijven. Je pent wat neer, je verbetert iets, je raakt soms vast en dan plots heb je een idee en daar is je script. Maar wat nu?
    Ik vond de oplossing bij Schrijverspunt. Toen ik mijn boek voor het eerst in mijn handen hield was ik apetrots. Alle typfoutjes er uitgehaald, mooie indeling van mijn hoofdstukken, perfect lettertype en een cover ontworpen net zoals ik ze in mijn hoofd had, en dit alles in een paar maanden tijd en voor een schappelijke prijs (voor de aanvullende betaalde diensten tekstredactie en coverontwerp, red.)
    En hier houdt het niet op. Omdat het mijn eerste boek was zat ik met veel vragen en daar kreeg ik telkens heel snel en correct een antwoord op.
    Ik koos ook voor het promotiepakket, hierbij waren tien boeken inbegrepen en die ben je snel kwijt wat je al een deel van je geld teruggeeft. Je hebt ook een E-book wat een stuk goedkoper is voor je lezers. Je boek wordt weggeloot via facebook en die aandacht is natuurlijk meegenomen. En er is nog meer…
    Mijn raad: wanneer je script klaar is, en je weet niet hoe het nu verder moet, neem contact op met Schrijverspunt. Zij maken er het boek van dat je in je gedachten hebt, en ze hebben altijd een luisterend oor voor je klaar.

    Anja Van der Jeugdt, auteur van 'Verloren Zielen, mens of demon'
    Anja Van der Jeugdt
    Anja Van der Jeugdt
    Auteur
  • Naar de huidige maatstaven gemeten behoort ‘Schrijverspunt’ echter tot het beste wat een auteur zich kan wensen - Ben Esser

    Tempora mutantur et nos mutamur in illis.
    De tijden veranderen en wij veranderen mee.

    Mijn grootste probleem was het vinden van een goede uitgever oude stijl. Op grond van mijn vroegere ervaringen had ik er weinig vertrouwen in, maar ik had nu eenmaal A gezegd (het boek was klaar) dus moest ik ook B zeggen. Tijdens het speurwerk op het internet ontbrak bij mij het goede gevoel, totdat plotseling mijn oog viel op ‘Schrijverspunt’. Ik had er nog nooit van gehoord, maar al lezende kwam ik tot de conclusie dat ik op de plek was waar ik wilde zijn: een niet te grote, efficiënte en betrokken uitgeverij bij wie zowel ‘de eigen beheerders’ als de ‘conservatieven’ aan hun trekken kunnen komen. Een zeer goede website waarop ik aanvankelijk mijn draai niet kon vinden, maar aan de hand van mijn voortreffelijke mentrix c.q. redactrice lukte het uiteindelijk. Wat mij het meest aanspreekt is een redactieraad waarvan ieder lid een of meer auteurs onder zijn/haar hoede neemt. Hij/zij is aanspreekpunt, verbindingpunt en eindredacteur en zo hoort het naar mijn mening ook. Ik ben niet in een Luilekkerland terechtgekomen. Dat kan ook niet, omdat de verschillen met vroeger te groot zijn. Naar de huidige maatstaven gemeten behoort ‘Schrijverspunt’ echter tot het beste wat een auteur zich kan wensen, uiteraard naar mijn mening.

    Ben Esser, auteur van 'Op zoek naar Ignazio Silone'
    Ben Esser
    Ben Esser
    Auteur
  • Goede en opbouwende kritische opmerkingen - Peter P. van Oosterum

    Peter P. van Oosterum
    Ik weet natuurlijk niet hoe andere schrijvers dat ervaren, maar voor mij is het altijd weer een moment waarbij ik mij triomfantelijk voel, het moment dat ik met het eerste exemplaar van een nieuw boek van mij in handen sta. Vroeger schreef ik wel over mijn vak, natuurgeneeskunde en over therapiemethoden die ik op dat terrein ontwikkelde. Op dat terrein heb ik lang geleden bij een andere uitgever een klein succesje gehad. Met het klimmen der jaren ging mijn belangstellen echter steeds meer in de richting van de Sciencefiction. Misschien niet zo vreemd dat mijn werk zich vaak afspeelt in – of te midden van medische fantasieën, waarbij ik toch steeds dankbaar gebruik kan maken van de kennis die ik door de jaren heb vergaard van het functioneren van ons lichaam. Zelf heb ik altijd het idee dat wat ik bedenk al bijna kan.

    In een van de andere testimonials las ik over de ervaring met andere uitgevers dan Schrijverspunt en hoe nagenoeg onmogelijk het is om door te dringen als je niet bekend bent. Ik moet zeggen dat het voor mij dan ook een verademing was de reactie van Schrijverspunt te krijgen toen ik een boek had ingestuurd. Goede en opbouwende kritische opmerkingen.

    In mijn geval struikel ik wel eens, wel vaak kan ik beter zeggen, over mijn eigen haast. Dat is, als je een beetje dyslectisch bent niet slim, heb ik gemerkt.

    Schrijverspunt is een uitgeverij die kennelijk de manier heeft gevonden om iedereen die iets schrijft wat de moeite waard is om gelezen te worden de ruimte te geven waardoor de heerlijke kans ontstaat om glunderend met dat eerste exemplaar van je boek in je handen te staan. Ik ben halverwege mijn derde boek.

    Ik kan niet wachten.

     
    Peter P. van Oosterum
    Auteur
  • Schrijverspunt, springplank naar de grote boekenwereld - Michiel Geurtse

    Uitgegeven worden. Het is vaak een lastiger dan een verhaal schrijven. Manuscripten worden meer afgewezen dan aangenomen. Niet alleen het kaf, maar ook veel kwaliteit wordt er van het koren gescheiden. Dat is jammer, maar ergens ook begrijpelijk.
    Schrijverspunt heeft als kleine uitgever een perfect niche kunnen vinden tussen het eigen beheer en grote uitgevers in. Zo heb ik ook ondervonden. Waar grote uitgevers mijn roman: 'Piet Kreel is nog wel', niet goed uit durfden te geven. Onbekende naam, risico's, geen bn-er etc., zo durfde Schrijverspunt dit wel.
    In goed overleg werd mijn boek uitgegeven en werd er geluisterd naar mijn wensen. Wel is er enige mate van zelfstandigheid gewenst. Zaken als boekcover, promotie, presentatie liggen bij de schrijver.  Promotie en dergelijke kan wel, maar dan tegen betaling. Enerzijds begrijpelijk omdat het een kleine uitgever is, anderzijds zou enige goede promotie van door hun uitgegeven boeken juist een goede boost geven voor hun eigen naam als Schrijverspunt. Zo moet je wel rekening houden dat je flink je best moet doen om het boek in Nederland in de boekenwinkel te krijgen.
    Het contact met de uitgever is super prettig verlopen. Vragen, en geloof me, ik heb ze gespamt!, werden snel beantwoord. Er werd goed meegedacht en goede tips gegeven. Schrijverspunt is de ideale uitgever voor de beginnende auteur en talenten. Wanneer je het goed aanpakt en aandacht op je gevestigd kunt krijgen, is Schrijverspunt de perfecte springplank naar de grote boekenwereld.
    Michiel Geurtse
    Michiel Geurtse
    Michiel Geurtse
    Auteur
  • Hits: 11747