recensiekop938x200

aHet verhaal van Sebastiaan, een hobbyist die bij een bevriende antiquair in de zaak meehelpt en zich daarnaast op het opknappen van meubels stort die hij zelf vindt. Opgeduikeld op een rommelmarkt, bijvoorbeeld. Op een dag stuit hij op een raadsel tijdens die werkzaamheden, die het begin blijkt van een avontuur naar het verleden. Hij heeft vreemde ervaringen als hij teruggaat naar het dorp waar hij is opgegroeid. Hij vlucht er voor, maar kan het niet loslaten. Ineens komt er van alles op zijn pad en de volgende gebeurtenissen stapelen zich al gauw op. Prettig geschreven en je wordt al gauw in het verhaal gezogen, al blijft de schrijver aanvankelijk erg hangen op de vondst en dat deze Sebastiaan niet loslaat. Daardoor krijg je bijna het idee dat het is om pagina's te vullen.

Hier en daar taalkundig juiste, maar wat onhandig lezende zinnen. Sommige dingen worden ook wel erg vaak herhaald heb ik het idee. Vooral gedurende de zoektocht onderweg komt een bepaald verhaal vaker voor. Door verschillende personages die de revu passeren, weliswaar, maar ook redeneringen zijn af en toe wel erg rationeel uiteen gezet. Het heeft daardoor soms iets houterigs. Daarnaast heeft de schrijver zich af en toe bezondigd aan het letterlijk vertalen van Engelse uitspraken. Staat toch ietwat slordig.
Ook het thema 'toeval' wordt uitvoerig behandeld. Daar gaat het tenslotte ook wel enigszins om, maar het wordt de lezer wel erg 'op een bordje' gepresenteerd soms. Het lijkt een beetje op een wervelwind van toevalligheden. Er worden hier en daar nog wat mensen van buitenaf opgeworpen, maar uiteindelijk blijkt het toch een kleine gemeenschap te zijn.

De omschrijvingen van omgevingen zijn weer heel beeldend en lezen prettig weg. Hoe het plaatsje eruit ziet, Sebastiaan ziet zijn oude omgeving terug, en de manier waarop is met name heel bijzonder. Je krijgt het idee een soort 'Back to the Future' blik mee te krijgen, al raakt het personage Sebastiaan er voornamelijk heel erg van in de war. De schrijver heeft duidelijk door hoe hij de lezer vast moet houden, maar overdrijft hier en daar met woordgebruik. Het verhaal is ten dele spannend en die spanning wordt goed vastgehouden, ook al gaat het uiteindelijk tamelijk recht op het doel af. Er zijn geen hele grote gebeurtenissen. De schrijver herhaalt ook via het personage Sebastiaan dat hij zich voelt alsof hij in een bepaald soort boek terecht is gekomen en heeft hier geen zin in, en subiet veranderd dan het verhaal ook weer meer naar de wil van de hoofdpersoon, lijkt het. Wat op zichzelf jammer is, want de spanning is verder wel goed vastgehouden.
Het einde komt mij wat afgeraffeld over en is daardoor wel erg simpel.

Toch leest het geheel heel prettig weg en blijf je geboeid door de verhaallijn tijdens het lezen.
Zou ik het anderen aanraden om te lezen? Jazeker.

Titel: Achterhaald verleden
Auteur: Dick van Zijderveld
Uitgever: Schrijverspunt Clusteruitgeverij

Pin It

Nieuwe leden van Schrijverspunt

Meedoen schrijfactiviteit, Lezer
Meedoen schrijfactiviteit, Lezer
Schrijver, Meedoen schrijfactiviteit, Lezer
Schrijver, Meedoen schrijfactiviteit
Onze boekentips
Nieuwe leden:
Meedoen schrijfactiviteit, Lezer
Meedoen schrijfactiviteit, Lezer

Contact

Contactgegevens:

Nederland:
Schrijverspunt
p/a Molenkampspark 7
7607LD Almelo
Nederland

België
Schrijverspunt
p/a Krijtstraat 47
3770 Riemst
België

Zakelijk:

IBAN: NL86 TRIO 0198 5602 06 / BIC: TRIONL2U
t.a.v. Schrijverspunt
KVK : 67629369
Belgie: 0669.636.728
BTW: 857099796B01

Op de website is de nodige informatie te vinden. Veel antwoorden op vragen zijn te vinden bij  'FAQ' . Daarnaast blijft het natuurlijk altijd mogelijk om direct contact met ons op te nemen. Klik hieronder!

Hierklikken

Wil je dat we je bellen? Geef dat dan aan in de e-mail en we bellen je z.s.m. Privacy

Volg ons ook op de sociale media:
twitter facebook instagram linkedin

De webwinkel van Schrijverspunt

Voor bezoekers en leden van Schrijverspunt, maar m.n. ook voor deelnemers van Schrijverspunt Clusteruitgeverij en auteurs waarvan Schrijverspunt de uitgever is hebben we naast deze website ook een online winkel.

klikhier om onze webwinkel te bezoeken!

Schrijverspunt Clusteruitgeverij

Schrijverspunt Clusteruitgeverij heeft als motto niet voor niets "Voor schrijvers, door schrijvers". Als clusteruitgeverij hanteren we daardoor vrijwel altijd de laagste tarieven. Een clusteruitgeverij - het woord zegt het al - clustert titels van zelfuitgevende auteurs en kleine uitgeverijen bij de aansluiting bij CB. Door het volume worden de kosten door meerdere deelnemers gedragen.

klikhier om Schrijverspunt Clusteruitgeverij te bezoeken!

Uitgever Schrijverspunt

Naast schrijversplatform en clusteruitgeverij is Schrijverspunt zelf ook uitgever. Onze missie is om debuterende en nog onbekende auteurs een kans te geven. We vinden namelijk élk voltooid manuscript een prestatie en de moeite waard om gelezen te worden.

klikhier om naar uitgever Schrijverspunt te gaan!