Boekrecensies

Zelf een recensie toevoegen voor deze rubriek?

Je bent lid van Schrijverspunt, leest veel en schrijft met plezier een lezenswaardige recensie? Dan is het mogelijk om een recensie van een, door jou gelezen,  (e-) boek naar eigen keuze op Schrijverspunt te plaatsen.

Een recensie toevoegen?om een recensie toe te voegen! Wel eerst inloggen.

Een recensie voor je boek door een beschikbare recensent?

Een recensie is een goed hulpmiddel om een betere indruk te krijgen van een boek. Daarom kunnen leden bij Schrijverspunt een eigen boek laten recenseren door een recensent. De recensenten willen lezers op een prettig leesbare manier informeren. Zij maken duidelijk of zij enthousiast zijn over een boek, of de schrijfstijl logisch en/of prettig leesbaar is en voor welke doelgroep het boek bestemd is. Voor alle duidelijkheid: de recensenten  zijn onafhankelijk en de kwaliteit van een boek bepaalt de inhoud van de recensie.

Schrijverspunt werkt samen met een aantal recensenten, die met enige regelmaat een recensie schrijven. Via de Schrijversplek, door een bericht te sturen, kun je zelf contact opnemen met een van deze recensenten. Wil de recensent je boek recenseren dan kun je bv afspraken maken over het toesturen van een recensie exemplaar. De kosten hiervan zijn voor rekening van de aanvrager. Schrijverspunt zal de recensie niet redigeren of inhoudelijk beinvloeden. De recensent bepaalt zelf de inhoud en beoordeling.

klikhierdonker om contact te leggen met een van de recensenten.

Een recensie is een goed hulpmiddel om een betere indruk te krijgen van eengratis40 boek. Je kunt hier de nodige recensies lezen. Leden van Schrijverspunt kunnen hier zelf een recensie toevoegen. Daarnaast kunnen leden een zelf geschreven boek door een recensent laten recenseren.
Voor alle duidelijkheid: de recensenten zijn onafhankelijk en de kwaliteit van een boek bepaalt de inhoud van de recensie. Schrijverspunt is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van de hier geplaatste recensies!

aHet verhaal van Sebastiaan, een hobbyist die bij een bevriende antiquair in de zaak meehelpt en zich daarnaast op het opknappen van meubels stort die hij zelf vindt. Opgeduikeld op een rommelmarkt, bijvoorbeeld. Op een dag stuit hij op een raadsel tijdens die werkzaamheden, die het begin blijkt van een avontuur naar het verleden. Hij heeft vreemde ervaringen als hij teruggaat naar het dorp waar hij is opgegroeid. Hij vlucht er voor, maar kan het niet loslaten. Ineens komt er van alles op zijn pad en de volgende gebeurtenissen stapelen zich al gauw op. Prettig geschreven en je wordt al gauw in het verhaal gezogen, al blijft de schrijver aanvankelijk erg hangen op de vondst en dat deze Sebastiaan niet loslaat. Daardoor krijg je bijna het idee dat het is om pagina's te vullen.

Hier en daar taalkundig juiste, maar wat onhandig lezende zinnen. Sommige dingen worden ook wel erg vaak herhaald heb ik het idee. Vooral gedurende de zoektocht onderweg komt een bepaald verhaal vaker voor. Door verschillende personages die de revu passeren, weliswaar, maar ook redeneringen zijn af en toe wel erg rationeel uiteen gezet. Het heeft daardoor soms iets houterigs. Daarnaast heeft de schrijver zich af en toe bezondigd aan het letterlijk vertalen van Engelse uitspraken. Staat toch ietwat slordig.
Ook het thema 'toeval' wordt uitvoerig behandeld. Daar gaat het tenslotte ook wel enigszins om, maar het wordt de lezer wel erg 'op een bordje' gepresenteerd soms. Het lijkt een beetje op een wervelwind van toevalligheden. Er worden hier en daar nog wat mensen van buitenaf opgeworpen, maar uiteindelijk blijkt het toch een kleine gemeenschap te zijn.

De omschrijvingen van omgevingen zijn weer heel beeldend en lezen prettig weg. Hoe het plaatsje eruit ziet, Sebastiaan ziet zijn oude omgeving terug, en de manier waarop is met name heel bijzonder. Je krijgt het idee een soort 'Back to the Future' blik mee te krijgen, al raakt het personage Sebastiaan er voornamelijk heel erg van in de war. De schrijver heeft duidelijk door hoe hij de lezer vast moet houden, maar overdrijft hier en daar met woordgebruik. Het verhaal is ten dele spannend en die spanning wordt goed vastgehouden, ook al gaat het uiteindelijk tamelijk recht op het doel af. Er zijn geen hele grote gebeurtenissen. De schrijver herhaalt ook via het personage Sebastiaan dat hij zich voelt alsof hij in een bepaald soort boek terecht is gekomen en heeft hier geen zin in, en subiet veranderd dan het verhaal ook weer meer naar de wil van de hoofdpersoon, lijkt het. Wat op zichzelf jammer is, want de spanning is verder wel goed vastgehouden.
Het einde komt mij wat afgeraffeld over en is daardoor wel erg simpel.

Toch leest het geheel heel prettig weg en blijf je geboeid door de verhaallijn tijdens het lezen.
Zou ik het anderen aanraden om te lezen? Jazeker.