Wees welkom...
Rijmen en dichten
Schrijverspunt geeft samen met jou je boek uit!
Ontvang een royalty, geen eigen kosten!
Boekrecensies

Zelf een recensie toevoegen voor deze rubriek?

Je bent lid van Schrijverspunt, leest veel en schrijft met plezier een lezenswaardige recensie? Dan is het mogelijk om een recensie van een, door jou gelezen,  (e-) boek naar eigen keuze op Schrijverspunt te plaatsen.

Een recensie toevoegen?om een recensie toe te voegen! Wel eerst inloggen.

Een recensie is een goed hulpmiddel om een betere indruk te krijgen van eengratis40 boek. Je kunt hier de nodige recensies lezen. Leden van Schrijverspunt kunnen hier zelf een recensie toevoegen. Voor alle duidelijkheid: de recensenten zijn onafhankelijk en de kwaliteit van een boek bepaalt de inhoud van de recensie. Schrijverspunt is  niet verantwoordelijk voor de inhoud van de hier geplaatste recensies!

1984 - George Orwell

“Vrijheid is de vrijheid hebben om te mogen zeggen dat twee plus twee vier is.”

1984, geschreven door George Orwell en uitgegeven in 1949, is een complex boek. Waarschijnlijk was het in de tijd dat het is uitgegeven nog complexer, omdat het toen nog futuristisch was. Nu kunnen we er op een andere manier naar kijken, omdat het jaar waar Orwell zo toekomstgericht over schreef nu alweer is gepasseerd. 1984 gaat namelijk over de samenleving zoals die in 1984 had kunnen zijn, zonder privacy en zonder geluk.

In het boek 1984 volgen we de gedachten van Winston op een duidelijk chronologische wijze. We zien dat zijn gedachten ten opzichte van de Partij veranderen naarmate je verder leest. Je hebt in het begin ook eigenlijk niet door dat Winston een round character is, dit wordt later pas steeds duidelijker omdat hij in het begin een soort evolutie doormaakt en hij op het einde eigenlijk volledig wordt afgebroken. Orwell maakt hierbij wel genoeg gebruik van tijdsprongen zodat dit niet te langdradig wordt, ik merkte dat ik zo graag wilde weten hoe dit verhaal zou eindigen dat die tijdsprongen toch wel erg als geroepen kwamen.

George Orwell schreef dit boek gedeeltelijk vanuit eigen ervaringen, hij heeft zelfs een tijdje op straat gewoond zodat hij de levens van anderen beter kon analyseren. Ook werkte zijn vader voor de staat dus hij had van beide kanten genoeg informatie om zijn boek op te kunnen baseren. Het boek gaat namelijk over Winston, en over zijn leven binnen de samenleving zoals hij was (zou zijn) in 1984. Hij moest naar de pijpen dansen van de Partij, anders zou hij worden opgepakt. Hij mocht zelfs niet de verkeerde dingen dénken, want dat zouden ze doorhebben.

Als er een boek gebaseerd is op morele discussies dan is het 1984 wel. Het is bijna het hoofdthema van het boek. Het verhaal daagt je zelfs bijna uit om zelf direct een standpunt in te nemen over wat goed of fout is. Aan de ene kant laat Orwell vrij snel zien dat de Partij slecht is, maar er blijven toch momenten als een soort motief terugkomen waarmee hij probeert je mening ten opzichte van de Partij toch nog bij te stellen of aan te scherpen.

Is het realistisch? Zeker niet, al helemaal niet als je nagaat dat dit boek in 1949 geschreven is. Zou het realistisch kunnen worden? Het gekke is dat ik dat anno 2018 eerder zou geloven dan in de tijd waarin het boek is uitgebracht. Het lijkt wel of Orwell ergens toch een basis heeft gelegd voor wat er nu allemaal gaande is in de maatschappij (denk hierbij aan privacy schending door middel van datagebruik). Je zou zomaar kunnen zeggen dat Facebook de Big Brother van nu is.

Daarmee kunnen we dus eigenlijk meteen al vaststellen dat het hier zeker om een heel vernieuwend boek gaat, zélfs nog in deze tijd. Het is een soort zwarte weerspiegeling van wat de maatschappij zou kunnen zijn als we het echt gigantisch fout gaan aanpakken allemaal.

Ik zou oprecht iedereen aanraden om dit boek te lezen, niet alleen vanwege de uiterst interessante personages maar ook de vernieuwende ruimtes waarin het verhaal zich afspeelt. Probeer je te verplaatsen in lezers uit de jaren 50 en je zult zien dat dat het boek zo ontzettend sterk en vernieuwend maakt. Je blijft tot het eind geboeid omdat de spanning zich steeds meer ophoopt. Een knap stukje werk van Orwell, ik zou het zeker nog een keer lezen.

Beoordeling:
ster ster ster ster ster

ISBN: 9780141036144