Voor schrijvers, door schrijvers

Blog

Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl.
Aantal gepubliceerde inzendingen: 274

Sollicitatie-etiquette

In mijn vorige werkzame leven, moest ik op enig moment een nieuwe medewerker / -ster er bij hebben en ja, dan weten we het wel, dan gaan alle mogelijkheden benut worden en registers open om de juiste persoon op de afdeling erbij te krijgen.


Echter we moeten niet vergeten, dat bij het solliciteren ook bepaalde etiquette gehanteerd moet worden; natuurlijk zal een sollicitant zich altijd wel laten bijstaan door kennis en know-how van de schone manier van het solliciteren, maar ook aan de ontvangende kant hoort een bepaalde mate van etiquette te moeten bestaan, ben ik door schande achter gekomen.  

Dus bij de vorige baas, moest er iemand bij, bij mij op de afdeling en normaal gesproken wordt er dan een advertentie geplaatst. Aangezien er een ondersteunende medewerker nodig was, werd er niet of nauwelijks geadverteerd in de grote bladen, maar alleen in de lokale media en toch waren er een aantal mensen daarop afgekomen.

Op enig moment werden de sollicitaties gepland en kwam men een voor een opdagen; één van de dames had indruk gemaakt, het sollicitatiegesprek had ook lang geduurd en afgesproken werd dat ze zo snel mogelijk te horen kreeg of ze wel dan niet de functie zou krijgen.

Later hoorde ik van een collega dat haar vader al een hele tijd bij ons werkte; het was een grote man, echt groot en die goede man kwam op enig moment een gesprekje met me houden.

Enfin, ze is het geworden en zonder enige vorm van opleiding in het vakgebied, is ze een van de beste collega’s geworden voor de afdeling.


Maar wat ik bedoel is de etiquette bij het solliciteren, die ik toen zeker ook niet (compleet) heb gehanteerd, maar wel dat de plek voor de sollicitatie in de wandelgangen besproken werd, en dat is juist fout.
In feite zijn er drie belangrijke punten bij de sollicitatie-etiquette die het best gehanteerd kunnen worden, wil je vooraf, maar ook later, optimale medewerking krijgen voor een nieuwe medewerker op de afdeling.

Aandachtspunt nr. 1: laat de advertentie minimaal lezen door de medewerkers voordat deze geplaatst wordt; echter beter nog is dat de afdeling de advertentie zelf opstelt. Heel gemeen: je kan altijd tegen de afdeling zeggen, dat men medeverantwoordelijk is.
Het tweede punt is het rondleiden als er sollicitanten komen; laat de mogelijk nieuwe medewerker de mogelijk nieuwe werkplaats zien, maar vooral laat de afdeling zien, wie er heeft gesolliciteerd.
Wat me dan weer brengt bij het derde en belangrijkste punt: laat de afdeling ook zelf beslissen uit de kandidaten, tenslotte moeten zij met de nieuwe persoon dagelijks samenwerken.


En dit laatste punt heb ik totaal over het hoofd gezien, maar is tenslotte wel goed uitgepakt, daar de nieuwe medewerkster zich goed op heeft gesteld richting de afdeling en de afdeling heeft haar geaccepteerd. Maar die gok heb ik toen genomen, maar was een totaal verkeerde handeling mijnerzijds geweest.


Eén ding heb ik wel geleerd van mijn fout van toen: respect moet van twee kanten komen.

Dit artikel delen?
Auteur van dit artikel:
© Henny A.J. Kreeft
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.
Hits: 483
Publicatie op .

Geef een waardering voor: "Sollicitatie-etiquette"

Geschreven door Henny A.J. Kreeft . Geplaatst in Blog.
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.
Grammatica & Spelling:
Passend in deze rubriek:

Jouw feedback hier?

Dat is mogelijk met een waardering en/of jouw commentaar te geven.
Ook kun je reageren op commentaar van anderen.
 
Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen. Door een waardering te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!