• Blog
  • Blog
  • Column
  • Cursiefje
  • Essay
  • Haiku
  • Poëzie
  • Senryu
  • Limerick
  • Vrij vers
  • 55 woorden
  • Kort verhaal
  • Flitsverhaal
  • Volksverhalen
  • SF & Fantasy
  • Proefstuk
  • Ik, schrijver
  • 3 kleuren
  • Schrijfopdracht
  • Mijn schrijftip
  • Blog

    256 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Blog

    256 gepubliceerde artikelen.
    Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
    Maximaal 1000 woorden. 
  • Column

    434 gepubliceerde artikelen.
    Een column is een artikel waarin de schrijver zijn mening geeft over een onderwerp. Soms is de tekst humoristisch, soms provocerend, maar het is altijd de persoonlijke kijk op de wereld van de columnist. Een columnist geeft een beschrijving van een gebeurtenis en maakt daarbij zijn eigen mening duidelijk. Een column moet een emotie bij de lezer losmaken, de lezer moet erom kunnen lachen, het stemt hem tot nadenken of maakt hem boos.
    Maximaal 750 woorden.
  • Cursiefje

    523 gepubliceerde artikelen.
    Bij cursiefjes verwachten wij een korte tekst, vaak geschreven in de ik-vorm, met gebruik van eenvoudige taal, die echter door de taalhumor vaak verrassend en origineel wordt. Het cursiefje vertelt iets over de dagelijkse realiteit, waarmee verbeeldingselementen worden vermengd, heeft een humoristisch-luchtige toon, vaak gecombineerd met een droefgeestige ondertoon, relativeert de realiteit en verzacht de problemen. 
    Maximaal 750 woorden.
  • Essay

    1 gepubliceerde artikelen.
    Een essay is een beschouwende prozatekst of een artikel over een we­ten­schap­pe­lijk, cul­tu­reel of fi­lo­so­fisch on­der­werp, waarin de schrijver zijn persoonlijke visie geeft op hedendaagse verschijnselen, problemen of ontwikkelingen.
    Maximaal 1000 woorden.
  • Haiku

    277 gepubliceerde artikelen.
    Haiku is een vorm van Japanse dichtkunst waarin de natuur, of iets in de natuur, centraal staat, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht..
  • Poëzie

    1147 gepubliceerde artikelen.
    Poëzie is de kunst van het dichten. Ook is poëzie een verzamelnaam voor gedichten en verzen. Poëzie is een taaluiting waarbij een grote nadruk ligt op vorm, klank en beeldspraak. Het geheel is meer dan de som der delen.
    Toen hem gevraagd werd een definitie van poëzie te geven, zei de dichter Robert Frost: "Poetry is the kind of thing poets write." - Poëzie is wat dichters schrijven .
  • Senryu

    412 gepubliceerde artikelen.
    Senryu is een vorm van Japanse dichtkunst over de onvolkomenheid van de mensen, geschreven in drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen. We accepteren alleen gedichten in tekst en dus geen afbeelding van een gedicht.
  • Limerick

    36 gepubliceerde artikelen.
    Een limerick is een gedicht van vijf regels met het rijmschema a a b b a. In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam die meestal gekozen wordt vanwege het rijm. Voorts heeft een limerick vaak humoristische of dubbelzinnige inhoud. De laatste regel is de clou.
  • Vrij vers

    24 gepubliceerde artikelen.

    Een vrij vers is een gedicht zonder regelmatige strofebouw. De eerste strofe telt bijvoorbeeld zes, de tweede twee, de derde vijf verzen. Het gaat om poëtische teksten die vooral een sfeer oproepen. De strofe in een vrij vers heeft veelal een eenheid van idee. Vrije verzen hebben vaak eveneens geen vast maatsysteem. Het ontbreken van (eind)rijm komt eveneens vrij vaak voor in het vrije vers. Daarentegen komt binnen- en middenrijm veel voor in vrije verzen en soms zelfs voorrijm.

  • 55 woorden

    1042 gepubliceerde artikelen.
    Waarom een verhaal in exact 55 woorden (incl. titel)? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.” Alleen fictie komt in aanmerking. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in exact 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld.
  • Kort verhaal

    974 gepubliceerde artikelen.
    Een kort verhaal kenmerkt zich doordat de handelingen, gedachten en gesprekken van de personages zijn georganiseerd in een plot van komische, tragische, romantische, satirische of nog andere aard.  Een kort verhaal is altijd een compleet en zelfstandig leesbaar verhaal. Dus geen vervolg! 
    Fragmenten uit gepubliceerde manuscripten of vervolgverhalen zijn niet toegestaan en verwijderen we! Bij een kort verhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Flitsverhaal

    121 gepubliceerde artikelen.
    Een flitsverhaal is, bij Schrijverspunt, een krachtig en compleet verhaal in het kleinst mogelijk (maximaal 150) aantal woorden. Het moet een begin, midden en einde hebben en bij voorkeur een draai of verrassing aan het einde. De voorkeur gaat uit naar een verhaal in een of slechts meerdere zinnen. Geen zgn quotes, wijsheden, gezegden, etc. Het meest beknopte en sprekend voorbeeld van een flitsverhaal is het verhaal dat Ernest Hemingway schreef.
    " Te koop: babyschoenen. Nooit gedragen."
  • Volksverhalen

    38 gepubliceerde artikelen.
    Sprookjes behoren tot een oude orale traditie en bevatten vaak een zedenles of diepere wijsheid. Het woord sprookje is afgeleid van het middeleeuwse 'sproke', dat verhaal of vertelling betekent. Als ongeschreven vertelling richtte een sproke zich tot ongeletterde volwassenen. De bekende sprookjes kennen we natuurlijk allemaal maar we lezen/horen ook graag verhalen die zelf verzonnen zijn. In deze schrijfactiviteit bieden we de mogelijkheid om zelf verzonnen sprookjes of een fabel toe te voegen. Gewoon om lekker voor te lezen voor kinderen of wie ze ook maar horen wil.
    Maximaal 1000 woorden.
  • SF & Fantasy

    13 gepubliceerde artikelen.
    Science fiction en Fantasy vallen beide onder een speculatief fictiegenre waarin veel elementen, personages en instellingen worden gecreëerd uit verbeeldingskracht en speculatie in plaats van uit de realiteit en het dagelijks leven. Er is echter een duidelijk verschil tussen science fiction en fantasy. Science fiction is gebaseerd op wetenschap en technologie en geeft daarom scenario's weer die op een dag waar zouden kunnen zijn. Fantasie daarentegen heeft betrekking op veel bovennatuurlijke elementen en vindt plaats in een wereld die niet bestaat en nooit kan bestaan.
    Bij een SF of Fantasyverhaal geven we de voorkeur aan maximaal 1000 woorden.
  • Proefstuk

    19 gepubliceerde artikelen.
    Je schrijft veel en graag en bent meestal tevreden over je schrijfresultaten. Je deed al mee aan schrijfactiviteiten en schrijfwedstrijden maar je kunt nu ook een verhaal of gedicht laten zien waar je echt trots op bent of... waar je juist nog over twijfelt maar wat je wel graag aan anderen wilt laten zien. Dat is mogelijk in deze rubriek. Leden van Schrijverspunt kunnen in deze rubriek een schrijfresultaat tonen als een proefstuk van eigen kunnen. Er zijn geen voorwaarden voor genre, aantal woorden, etc. Het is jouw proefstuk wat jij graag aan anderen wilt laten lezen. Je mag max. 1 proefstuk insturen!
    Van lezers verwachten we respect voor de publicatie. Beloon de schrijver voor zijn/haar durf en inzet met serieuze feedback.
  • Ik, schrijver

    9 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Schrijf een fantasierijk verhaal met als onderwerp 'Ik, schrijver'. Waarheidsgetrouw of compleet fictief, het is aan jou als het maar de moeite waard is om te lezen. Probeer de lezer te boeien en mee te trekken in jouw wereld als schrijver.
  • 3 kleuren

    4 gepubliceerde artikelen.
    Een verhaal geschreven in maximaal 300 woorden waarbij 3 kleuren een rol spelen. De schrijver bepaalt zelf de kleuren. Het is echter niet de bedoeling om een kleur sec alleen als kleur te gebruiken maar ook als bv begrip, symbool of gemoedstoestand (Een blauwtje lopenZich groen en geel ergeren, wit wegtrekken, etc) .
  • Schrijfopdracht

    87 gepubliceerde artikelen.
    Ken jij ook van die momenten waarop je totaal geen inspiratie hebt en niet tot schrijven kunt komen? Misschien kan het lezen of uitvoeren van een schrijfopdracht je helpen om je creativiteit aan te spreken. Zo omzeil je je eigen gewoontes en vaste manieren in je schrijven.
    Inzenden voor deze schrijfactiviteit is niet meer mogelijk. Op termijn beëindigen we deze mogelijkheid.
  • Mijn schrijftip

    Elke auteur heeft zo haar/zijn persoonlijke ervaringen met schrijven en weet vaak wat haar/hem beter, makkelijker, lezenswaardiger, spannender, etc. doet schrijven. Die ervaringen willen we hier graag delen met andere schrijvers. Zo beknopt mogelijk worden hier persoonlijke schrijftips voor schrijvers beschreven. Voor de een een ervaring, voor de ander wellicht een eye-opener.
    Maximaal 20 woorden.

Ook jouw artikel is welkom! Ga s.v.p. naar het overzicht van deze schrijfactiviteit om ook jouw verhaal/gedicht toe te voegen.

Een dag uit mijn leven

Gisteren, in de sessie psychotherapie, kwam ik aan bod. Dat gesprek van de groep bepaalde deze morgen mijn humeur. Ondertussen heb ik dat wat kunnen reduceren tot een slecht gevoel binnen in mezelf. Op weg naar de opvang nog zitten vechten met mijn innerlijke criticus die erg hard voor me is vandaag. Ze hakt er serieus op in. 

Het gesprek begon bij iemand anders van de groep, zij gaf nog wat feedback over wat het gesprek van de vorige keer met haar had gedaan. Ik had aangegeven dat ik iets wou ‘brengen’, zoals we dat daar zo mooi zeggen. Ik voelde me beter sinds 2 dagen, na een helse vorige week en weekend. Ik zet even de feiten op een rijtje. Vorige week woensdag begon ik me fysiek slecht te voelen door de medicatie waarmee ik ben gestart. Bijwerkingen, meer was het niet. De bijwerkingen waren extreme vermoeidheid, een zwaar depressief gemoed, een zombie-gevoel, concentratieproblemen, hevige hartkloppingen ( soms wel 109 in rust ), lage bloeddruk 6/10, elektrische schokjes in mijn gezicht en duizeligheid. De dokter had me verzekerd dat dit zou afnemen na 4 à 5 dagen en dat klopte. Op zondag voelde ik me al een stuk beter en had ik ook het vertrouwen om naar het geplande familiefeest te gaan. Nog een late nieuwjaarsviering met mijn tantes, nonkels, neven en nichten van mijn moeders kant. Sinds die dag ging het terug beter me, ik had dat zware depressief gevoel kunnen overwinnen en de fysieke verschijnselen waren geluwd. 

De week begon en ik besloot om de positiviteit verder te zetten. Ik pep me dan op in de auto met vrolijke muziek, bij voorkeur ABBA. En zo kwam ik ook toe op het dagcentrum waar ik wekelijks 4 dagen therapie volg.  Op dinsdag wou ik daarover iets ‘brengen’ in de groep, zoals ik reeds zei. En nadat mijn groepsgenote haar tijd had gehad ging het over mij. Ik startte met mijn gevoelens over de evaluatie die ik had gehad vorige donderdag. Dat het bij mij heel sterk was blijven hangen dat mijn niet verbale communicatie de groep onder druk zet. En dat wringt het bij me. Enorm. 

Ik weet dat ik die non-verbale communicatie heb als het me niet goed gaat. Ik kan dat niet wegsteken als ik me slecht voel en dat werkt storend voor anderen. Zo storend blijkbaar dat men angst ervaart om me aan te spreken of nog maar te vragen of het wel gaat met me. Dat vind ik heel erg. Het is jammer dat ik net op die momenten mensen afstoot zonder dit te willen. Ze nemen gewoon aan dat ze me beter gerust laten omdat ze angst ervaren om met me om te gaan. In mijn ogen laten ze me op die momenten in de steek. 

Ik vertelde aan de groep dat me dit pijn deed. Er kwam niet erg veel reactie want blijkbaar ook op dat moment had men angst om op mij te reageren. De onzekerheid van hoe ik op ‘kritiek’ of beter gezegd feedback zou kunnen reageren houd hen tegen om iets terug te geven op een poging van mij om mijn gevoelens te tonen. Het is een struggle om verbindingen aan te gaan op die manier. Het gevoel van afwijzing bekroop me weer. 

Toch waren er enkele reacties, maar ze klinken nog steeds heel negatief in mijn hoofd. Een oudere groepsgenoot vertelde met een boze klank in zijn stem dat mijn gedrag op vorige vrijdag hem erg had gestoord. Hij vond dat mijn gedrag respectloos was in de eerste sessie van de dag omdat ik me niet had wakker kunnen houden en in slaap was gevallen.Een andere persoon pikte hier op in en voegde eraan toe dat ik zelfs lichtjes snurkte. En ik moet toegeven, dat waren inderdaad de feiten.

Ik probeerde uit te leggen dat ik me niet goed voelde maar kreeg snel het gevoel dat die woorden niet werden gehoord. Er werd geen rekening mee gehouden. En dat terwijl ik alle moeite deed om te functioneren, maar blijkbaar werd dat niet gezien. Ik heb gevochten tegen de slaap. Ik bén gaan sporten na het uurtje bezinning waar ik in slaap ben gevallen. Ik ben gaan sporten met 2 andere mensen van de groep. 3 van de 10 personen die therapie volgt zijn gaan sporten die voormiddag. De rest bleef in zijn zetel zitten. Zitten drup-neuzen en wachten… Op wat? Geen idee! Er was die dag heel wat therapie weggevallen wegens afwezigheden. ‘s Middags zouden we gaan wandelen en eerst iets gaan eten. Maar omdat het regende waren er al heel veel stemmen opgegaan over de mogelijkheid dat wandelen toch niet zou doorgaan. Het was nog maar 9 u ‘s morgens! Hoe kan je dan al zeker weten dat het na de middag ook slecht ging blijven? Daar was ik boos om, al die negativiteit, ik walgde ervan. En dat heb ik misschien ook wel laten merken. Ik ben er zeker van dat ik dat liet merken!

Het voelde zo unfair aan voor mij dat ik die feedback kreeg. Maar ik weet wel dat het me moeilijk valt om duidelijk te communiceren over wat ik werkelijk voel. Het voelt nog steeds unfair. Het doet me veel pijn. Zeker toen er ook nog een ‘verwijt’ werd gemaakt naar het gegeven dat mijn gemoed op maandag zo in contrast stond met mijn gemoed op vrijdag. Ja, ik heb enorme stemmingswisselingen… klopt, nog iets? Hak er maar op in. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als ik met hetzelfde onbegrip zou reageren op iemand anders zijn aandoening. 

En ik blijf ondertussen proberen om niet te luisteren naar die stem in mijn hoofd die me nog meer naar beneden wil halen.

 “Zie je wel? Niemand heeft je graag. Ze vinden je niet leuk. Alleen maar vervelend. Je kijkt altijd boos, je wordt gezien als een bitch. Je bent een last voor de groep. Je maakt het hen nog moeilijker dan dat ze het al hebben.  Ze zullen je nooit begrijpen want jij kan niet tonen wat je écht van binnen voelt. Jij zal er nooit in slagen om te zijn wie je écht bent, ze zullen je steeds negatief blijven beoordelen.”

Feedback voor schrijfactiviteiten

Review voor: "Een dag uit mijn leven"

© Marijke Janssens
12.07.20
Feedback:
Aanvulling oude waardering.
  • Kwaliteit
    4.0/5
Show more
0 van de 0 lezers vond deze review nuttig
  • Hans Van Battel 16.01.20
    Ik neem aan dat dit uit je leven gegrepen is? Dan zou ik deze tekst eens 'brengen' in de groep, of deze eens bespreken met de psychotherapeut.
    Maar misschien zit je niet te wachten op zulke welgemeende adviezen... Ik wens je in elk geval het beste toe!

In elke boekenwinkel: