Loading...
Blog
Een blog is een online plek waar je onder eigen controle content kunt publiceren en waar je een bepaalde groep mensen mee aanspreekt. Hieronder zijn de laatste blogs te vinden. Selectie op schrijver is mogelijk. Wij en anderen zijn erg benieuwd naar jouw blog. Om een blog toe te voegen is het noodzakelijk eerst in te loggen
  • Start
  • Blogs
  • Digitaal: snelweg of doodlopende steeg?

Digitaal: snelweg of doodlopende steeg?

Nu kan ik van mezelf best wel zeggen, dat ik redelijk digitaal ben: op mijn werk hele dagen achter de pc, thuis achter dat ding, mobiel en tablet, dus ik mag niet klagen. Zelfs als iemand me vraagt om een formulier in te vullen en terug te sturen, doe ik dat digitaal: formulier invullen, foto maken en via de mail terugsturen.

 

Laatst was ik in discussie over het pensioen en bleek dat ik al geld kon krijgen van mijn eerste pensioen; dus mijn vrouw en ik een digitale vraag bij onze bank neergelegd voor een tweede rekening. Wat schetst mijn verbazing: krijgen we een brief - let op: een BRIEF - met daarin mooi neergeschreven dat onze aanvraag niet gehonoreerd kon worden en dat we ons maar bij de dichtstbijzijnde bank moesten melden.

Paar dagen later wij naar de bank en ik moet toegeven: de cappuccino smaakte goed, maar we werden wel door meerdere mensen geholpen; sterker nog: om met iemand over pensioenen te kunnen praten, werden we in een kamer gezet en konden we praten met iemand via een soort Skype-verbinding in … Den Bosch. Fantastisch digitaal toch ….

 

Maar we kwamen er na verloop van tijd - zeg een stevig kwartier - achter, dat de Skype-dame in Den Bosch ons niet verder kon helpen en dat we gewoon een tweede rekening moesten openen bij de bank. Ja, hé, hé, daar waren we eigenlijk ook voor gekomen. Dus weer een andere dame kwam zich melden die ons weer in een andere kamer stopte … neen geen Skype deze keer, maar ze bleef bij ons zitten, behalve die keren dat ze ‘even ging overleggen met haar collega’ en we hebben wat moeite moeten doen om haar uit te leggen wat we nodig hadden, maar na bijna een uur (alles bij elkaar) gingen we toch weg met een oplossing waarmee we konden leven. Maar daarna had ik wat stoms gedaan: een enquête invullen over de serviceverlening; hebt u dat wel eens gedaan? Op de vraag of men mocht bellen, als men nog iets wilde vragen, had ik JA ingevuld, had ik nooit moeten doen.

Men heeft geprobeerd mij een keer of 5 te bellen, maar de laatste keer was raak en ik heb het een en het ander toegelicht, maar toen kwam er een discussie over de digitale snelweg en Skype-dames en zo.

Ik vroeg of ze rekening hielden met de oudere medemens en de mensen van allochtone afkomst, want ik had het ook gemerkt bij mijn werkgever; de bank hield daar rekening mee. Fantastisch ! maar als ik het artikel in De Stentor van 22 januari mag geloven zijn er nog zeker zo’n 500.000 senioren die compleet niet weten hoe een laptop of smartphone werkt en die zouden dan met de Skype-dame moeten communiceren? Het is zo erg dat Seniorweb, met 150.000 leden, aangeeft dat het een illusie is dat alle senioren digitaal zullen gaan.

 

En dan heb ik het nog niet over de ouders van allochtone afkomst, die soms nog ver van de digitale snelweg zijn. We moeten zeker met deze groepen, senioren en ouderen van allochtone afkomst - en dan heb ik het nog niet gehad over mensen met een verstandelijke beperking - rekening houden en zeker de papieren versie en / of de versie in een taal die de mensen wel kunnen begrijpen, niet over de muur gooien. Om deze mensen binnen de maatschappij te houden, is het van belang om de nodige energie in deze mensen te steken, zodat de digitale snelweg niet verzandt in een doodlopende steeg.   

Dit artikel delen?
Pin It
  • Hits: 59
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Nomineer deze schrijver!

Bezoekers van Schrijverspunt kunnen 2 schrijvers nomineren voor de titel van talentvolle schrijver 2019. Je kunt de schrijver van dit artikel nomineren door op de blauwe button te klikken.

Alle gepubliceerde inzendingen