Klik op een van de onderwerpen voor meer informatie!

SCHRIJFACTIVITEIT: Blog
Een blog is in feite een persoonlijke webpagina met verhalen over het leven van de schrijver. In een blog vertel je iets aan de lezer waar hij/zij wat aan heeft. Heel vaak is dat iets informatiefs (hoe kun je het beste....) maar het kan ook inspirerend zijn (een persoonlijk verhaal over hoe je omgaat met een scheiding).  Bij een blog hoort een losse en informele schrijfstijl. In een persoonlijke blog draait het erg om de verteller die opschrijft wat hij of zij zelf allemaal meemaakt. Dat kan bijvoorbeeld de dagelijkse beslommeringen als moeder van twee kleine kids (mamablog) zijn.
Maximaal 1000 woorden. 
OOK MEEDOEN?
Tekst inzenden:
Ook jouw artikel is welkom! Inzenden van een verhaal/gedicht is mogelijk door eerst in te loggen. Registreren is gratis! Door, na eerst in te loggen op JE VERHAAL/GEDICHT INZENDEN te klikken kom je op een pagina waar je de schrijfactiviteit kunt selecteren waar je aan mee wilt doen. Op die pagina kun je ook de titel en tekst voor je artikel toevoegen. Lees vooraf de voorwaarden. Let op: Na inzending is wijziging van je tekst niet meer mogelijk (m.u.v. Plusleden)
Je artikel is, na inzending, vrijwel direct te zien in de betreffende schrijfactiviteit en bij je profiel. We publiceren een artikel minimaal een jaar (plusleden langer!), daarna verwijderen we het artikel en de commentaren, etc. automatisch.
JE VERHAAL/GEDICHT INZENDEN

Eerst inloggen s.v.p.!

Beledigd

Publicatie: 18 maart 2021

Beste lezers, in mijn carriere als slechthorende, heb ik inmiddels al heel wat meegemaakt en ook veel over ervaringen mogen lezen. Dat mij niettemin toch nog situaties schockeren, wil dan ook wat zeggen. Gisteren was zo´n moment.

In Zwitserland zijn sinds 1 maart de winkels weer open. Om toch zo min mogelijk boodschappen te doen, ben ik gisteren naar meerdere winkels tegelijk gegaan, zodat ik in een keer alles af kon werken.
Een van mijn doelen was een locale juwelier/goudsmid. Hier wilde ik informeren naar de mogelijkheden en de kosten voor een reparatie van een sierraad. Bij binnenkomst in de winkel, merkte ik meteen dat ik de juwelier erg moeilijk verstond. Hier was niet alleen het mondmasker debet aan, maar ook het dialect en de snelheid van zijn praten.

Daarom vroeg ik hem beleefd, of hij alsjeblieft duidelijker kon praten, omdat ik slechthorend ben en hem zo moeilijk kon verstaan. De reactie van de juwelier hierop was "Hoezo? Ik praat zoals ik praat!" Waarop ik hem nogmaals vroeg of hij wat duidelijker kon praten, omdat ik hem door mijn slechthorendheid moeilijk kon verstaan en door het masker ook niet kon aflezen. De juwelier reageerde hierop met een beledigd "Dank je wel …!"
Nu had ik daarna natuurlijk op verschillende manieren kunnen reageren:

* nogmaals uitleggen dat ik slechthorend ben en moeite heb met onduidelijk en snel praten

* mij verontschuligen en aangeven dat ik dit niet vroeg om hem te beledigen, maar …

* een scene maken en de man vertellen dat hij mij als klant bot en zonder begrip tegemoed trad

* zelf zonder wat te zeggen de winkel uitlopen

Echter, op dat moment stond mijn hoofd naar geen van deze opties. Deels omdat ik momenteel geen energie voor discussie of conflict op kan brengen zo kort na het overlijden van mijn moeder.
Deels omdat ik van mening ben, dat ´s mans botheid en onbegrip niet mijn probleem zijn en ik dit ook niet tot mijn probleem wil maken.
Ik heb zijn reactie faarom compleet genegeerd, mijn vraag gesteld en het antwoord met veel moeite en om herhaling vragend begrepen. Dat ik zonder resultaat weer de winkel heb verlaten lag verder niet aan de communicatie.

Heb ik met mijn besluit zijn reactie te negeren het mijzelf moeilijk gemaakt? Enerzijds ja, want ik moest aardig wat moeite doen om de man te kunnen verstaan. Anderzijds, nee, want een discussie had bij deze man niets opgeleverd en mij nog veel meer energie en frustratie gekost.

De enige oplossing zonder moeite voor mijzelf was geweest, meteen de winkel weer uit te gaan. Dit had ik natuurlijk kunnen doen, maar daar had ik mijzelf ook weer mee benadeeld, omdat ik dan nog steeds geen antwoord op mijn vraag had gehad en deze juwelier momenteel de enige was die mij dit antwoord kon geven. Voor mij woog een antwoord op dit moment net even zwaarder. Dit was uiteraard mijn eigen keuze.
Maar dat neemt niet weg, dat hieruit wel blijkt dat mensen met een gehoorbeperking nog steeds op veel onbegrip stuiten en hard aan de weg moeten blijven timmeren om hun goed horende medemens meer te informeren.
Voorlopig is dit voorval voor mij een impuls om nog even door te gaan met mijn blog en verdere activiteiten.
Oh, en had ik al gemeld, dat ik niet meer naar deze juwelier terug zal keren?

WAARDERING
HITS
258
AANGEPAST: 18-03-2021

Commentaar en/of waardering voor dit artikel:

Het is niet toegestaan eigen werk zelf een waardering te geven!