Voor schrijvers, door schrijvers
Blog

Blog

Aantal gepubliceerde inzendingen: 251

Belastingen, belast dingen

Het was al heel snel bekend binnen de familie dat ik na mijn jeugd niet echt ver zou komen met wiskunde en natuurkunde, die vakken waren echt niet voor mij weggelegd. Ik haalde redelijke punten als ik in een groep kon werken, dan kon ik tenminste de juiste antwoorden overnemen, maar alléén was het een totale mislukking.


Op de havo kreeg je ook nog zo’n meetlat, ik bedoel dus een rekenliniaal in zo’n mooie rood-witte hoes. Ik kon er van alles mee doen: slaan, schermen, iemand even aantikken voor aandacht, maar rekenen met dat ding viel dus niet echt mee. Eenmaal heb ik een keer een juiste uitslag gekregen, maar je moet niet vragen hoe ik daar kwam. Ik ben dus ook nooit iets daarin gaan doen. 


Maar waar het ook ‘piept en kraakt’ (artikel Trouw 26 januari 2019) is de Belastingdienst en daar moest ik aan denken toen ik de woorden over ‘mijn wiskunde’ schreef. Wat is er toch allemaal aan de hand bij deze rijksdienst? En er schijnt maar geen einde aan te komen.
In januari scheen het te gaan over het feit als de ondernemer geld zou lenen van zijn eigen onderneming, dat de Belastingdienst dit extra zou gaan controleren. Zomaar een voorbeeld.
En in oktober dit jaar schreef RTL Nieuws dat de Belastingdienst vele gezinnen in de problemen had gebracht, omdat de dienst geen betalingsregelingen had voorgesteld als toeslagen terug betaald moesten worden. Het artikel gaf aan: “ … De fiscus merkte hen aan als fraudeur, ook als daar geen bewijs voor was, en verweet mensen 'opzet' of 'grove schuld'.
Er werd geen rekening gehouden met persoonlijke omstandigheden en gedupeerden kwamen nog dieper in het moeras … “ 


Waarschijnlijk foutje bedankt. terug naar af, ga niet langs start en u ontvangt geen 200 euro. 


Wat is er allemaal aan de hand bij de Belastingdienst? Is het echt wel dat de leiding bepaalde zaken afdwingt aan haar personeel of zijn de computersystemen verouderd en niet op elkaar afgesteld? Het zou allemaal best wel kunnen.
In de tijd dat ik voor een klein adviesbureau van een Egyptische man de administratie deed, kwam ik regelmatig in contact met personen die problemen hadden met de Belastingdienst. In eerste geval werd een brief opgesteld aan de dienst voor informatie en voor een oplossing, maar bij een aantal dossiers kwam het zover, dat je eens op bezoek ging bij een kantoor van de Belastingdienst. En ik vond dat je daar een depressiviteit tegen kwam - althans in die dagen in die kantoren waar ik kwam -: kleine kantoren, afgesloten, weinig mensen en altijd in een kamertje met een glas er voor om te overleggen. Dat schijnt tevens voor te komen bij bureaus die personen helpen bij schulden, echter daar moet je eerst door een zaal van medewerkers, zodat iedereen je kan zien. Om nog erger depressief van te worden. 


Heeft nu nog nooit echt iemand gedacht om een modernere uitstraling te verzinnen van de interne kant van de Belastingdienst kantoren? Misschien dat dat al een beetje zou helpen, dan zouden de medewerkers zich ook iets positiever voelen als er weer en klant aan de ‘balie’ komt. En dan misschien meteen ook alle ICT problemen verhelpen, want hier kunnen de medewerkers echt niets aan doen. Alle kleine dingen helpen om de uitstraling van dit grote overheidsinstituut beter te maken en dus beter te laten functioneren.   

Dit artikel delen?
Auteur: ©Henny A.J. Kreeft
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.
Hits: 262
Publicatie op .
Tags: Blog

Geef een waardering voor: "Belastingen, belast dingen"

Geschreven door Henny A.J. Kreeft . Geplaatst in Blog.
Klik op de naam of afbeelding van de auteur voor meer informatie.

Jouw feedback hier?

Dat is mogelijk met een waardering en/of jouw commentaar te geven.
Ook kun je reageren op commentaar van anderen.
 
Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen. Door een waardering te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!