Auteur in de Spotlight

In deze rubriek krijgen auteurs de mogelijkheid om zichzelf voor te stellen. Een korte biografie, een welkomsttekst, etc. Voor de lezer een leuke (eerste) kennismaking. Wil je ook als auteur in de spotlight? Log dan eerst in svp en klik dan hierboven op de mogelijkheid om een artikel toe te voegen.

Marjan Lammens
Marjan Lammens- de Caluwé (Koewacht,1951) hoorde in haar geboortestreek vertellen over de dodendraad, het 'ijzeren gordijn' tussen Belgïe en Nederland, tijdens de Eerste Wereldoorlog. In die regio raapte ze dan ook de ingedïenten bij elkaar voor haar debuutroman 'Van porselein' (uitgeverij Aspekt, 2014), een verhaal over het Hollandse meisje Roos dat verliefd wordt op een Belgische man maar vanwege de dodendraad niet meer terug kan naar Holland, met alle gevolgen van dien.

Haar tweede boek verschijnt in het najaar van 2017.



Hoe lang schrijf je al?
Reken mij gerust tot de laatbloeiers. Ik volgde prozacursussen in deeltijd op de Schrijversvakschool Amsterdam en schrijf intussen een jaar of acht. Mijn eerste schrijfsucces gold de KCG-wedstrijd ‘Cut the crap’ 2010; met het verhaal ‘Vrij’ won ik een cursus filmscenario schrijven. Het door mij geschreven scenario is later ook verfilmd door Eye Vision Productions, Paul Haans. Daarna volgde de Gelderse schrijfwedstrijd ‘Aan het woord’ (2011) waarvan ik de Apeldoornse versie won met het korte verhaal ‘Geen lucht’, over een jongetje dat wordt gepest. De gewonnen prijs: masterclasses van Jasper Henderson. Het verhaal is later bewerkt voor toneel door Bas Grömmel van Markant. Voor ‘Deventer literair’ in 2012, won ik in de boekenweek een podiumplaats naast Koch en Campert met het verhaal ‘Fout’ en in 2013 viel ik in de prijzen met ‘Blind date’: verblijf van een week in een internationaal schrijvershuis op het Griekse schiereiland Methana. Voor het community art project ‘Sprengendorp’ schreef ik de levensverhalen van de inwoners van dit ‘rode dorp in Apeldoorn’ om tot theatrale monologen, die de hoofdpersonen zelf, een week lang iedere avond, in hun voortuin hebben voorgelezen. ‘Van porselein’ is mijn debuutroman. Intussen werk ik nu twee jaar aan mijn nieuwe roman die ik na de zomer hoop af te ronden. En daar vertel ik lekker niks over; wordt vervolgd.

Welke schrijvers bewonder je en waarom?
Hugo Claus staat voor mij absoluut op nr.1. Hij is een Vlaming, ik ben Zeeuws-Vlaamse, de kleur van zijn taal is de mijne. Als ik hem lees, kom ik weer ‘thuis’. Hugo Claus raakt je in je ziel, neemt je mee op reis, houdt je voor de gek, tekent zijn karakters met het fijnste pennetje voorradig. Toon Tellegen bewonder ik om zijn grote zeggingskracht in de meest simpele bewoordingen. Van de jonge garde is het Griet Op de Beeck die me boeit omdat ze de meest schrijnende situaties op een geestige manier brengt, zonder dat dat irritant wordt; integendeel, het komt nóg dichterbij, het zet mij extra aan het denken.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
Uit het leven, uit de natuur -ik wandel veel als ik schrijf- , menige alinea wordt met de wandelschoenen aan geboren. Ook uit de moderne literatuur. Ik ben lid van een kritische leesclub; de aanpak van andere schrijvers boeit me zeer. Films! Films kijken is inspirerend voor de opbouw van je verhalen; een scenarist en regisseur kijken met andere ogen naar dezelfde materie. Mijn verhalen berusten meestal op de/een werkelijkheid waarmee ik dan vervolgens aan de haal ga, waarmee ik speel.

Waar schrijf je en hoe ziet een dag schrijven er voor jou uit? Heb je een schrijfritueel?
Op zolder, in de dakkapel. Het afgelopen jaar volg ik een vast rooster. Ik schrijf 3 dagen per week, ma-di-wo aaneengesloten, dat werkt het beste, dan blijf ik in de flow van mijn verhaal. Hoewel, de rest van de week reizen mijn karakters, soms tot vervelens toe, overal met me mee. Mijn schrijfdagen begin ik ’s ochtends om 9 uur tot een uur of 5 ’s middags. Als ik boven kom lees ik mijn laatst geschreven hoofdstuk, ik blader wat in mijn naslagwerken tbv mijn nieuwe roman -o ja, jij, die, etc.- , drink een bak koffie en ik praat tegen de foto op mijn bureau; een jongetje dat met zijn neus en handen tegen het raam lijkt te staan, dat is niet waar, het is een beeld van Lotta Blokker, ‘Muted’. Dit kereltje greep me jaren geleden naar de keel in De Fundatie en staat sindsdien op postcard naast mijn beeldscherm. ‘Wat gaan we d’r mee doen, jong?’, zeg ik tegen hem, ‘o, schrijven?! Wel, oké.’ En ik ga aan de gang.

Wat is jouw schrijftip voor beginnende schrijvers?
Kijk de kunst af van ‘de groten’, maar schrijf op de toon waar jij je het prettigst bij voelt. Ga niet mee in hypes. Mijn ervaring is dat dat afleidt en zelfs blokkerend werkt. Durf! Hou vast aan je eigen stijl. Als je dat doet, kun je van schrijven heel GELUKKIG worden! Zorg dat je de regels van de grammatica beheerst. Een verhaal, hoe mooi ook, vol fouten, kan niet.

Welke boeken heb je geschreven?
Van porselein (ISBN 9789461535757). Het thema, de  ‘Dodendraad in WO1’ liet me niet los, ontwikkelde zich van een kort verhaal tot novelle, de novelle werd tenslotte een roman, mijn echte debuut. De voorgeschiedenis en de omstandigheden waarin België door het Duitse leger werd overrompeld, zijn bekend; 4 augustus 1914 viel het Duitse leger België binnen, op die dag begon de Eerste Wereldoorlog. De gebeurtenissen aan het IJzerfront hebben hun plaats in de geschiedschrijving. Op een enkele uitzondering na, vind je in de historie niets terug over wat er zich afspeelde aan de Belgisch-Nederlandse grens rond de elektrische draadversperring die in 1915 werd geplaatst om vluchten naar het neutrale Nederland te voorkomen. Dit romandebuut schetst een beeld van het dagelijkse leven van een jonge vrouw rond de dodendraad, waar families abrupt werden gescheiden en smokkel, verraad en opportunisme de menselijke verhoudingen tekenden. Die dodendraad was in feite het eerste IJzeren Gordijn.

Wanneer komt je volgende boek uit?
Als alles volgens plan verloopt in het najaar van 2017!
Dit artikel delen?
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 
Teksten en afbeeldingen van deze website mogen alleen met schriftelijke toestemming gebruikt worden. © Schrijverspunt 2019
https://www.lekkerboek.nl/sitemap