Voor schrijvers, door schrijvers

55 woordenverhaal

Waarom een verhaal in 55 woorden? Omdat de vorm ons dwingt te schrappen tot de essentie van wat we willen zeggen. “In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister”, of anders gezegd, in weer een andere taal: “Less Is More.”
Alleen fictie. Dus een echt, afgerond prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind en met één of meerdere personages , moet in 55 woorden worden verteld.
Aantal gepubliceerde inzendingen: 566
Klik op de profielnaam of -afbeelding van de schrijver voor meer informatie en een overzicht van zijn/haar schrijfactiviteiten.

Kunst

| Jorre Vanbaelen
Vijfenvijftig-woorden-verhalen schrijven is een kunst. De kunstenaar kiest de woorden zorgvuldig, balanceert elke letter met zwart-op-wit-aanslagen. Binnen dit minimalisme schrapt de meester met chirurgische precisie, vermoordt hierbij elke uitsluitbare 'darling'.
Hij of zij werkt naar 'een pointe' toe. De laatste toetsen zijn de spreekwoordelijke kers, idealiter een 'aha-erlebnis' uitlokkend.

Alles voor vijf sterren! Dankjewel!
Dit artikel delen?

Graag je mening (waardering en/of commentaar) over deze inzending.
Schrijvers stellen je waardering en/of commentaar bij een artikel erg op prijs!

Je waardering voor een artikel

Hits: 191

3.255

(De gemiddelde waardering is 3.3 door 8 stem(-men)

Reacties

# RE: KunstLieven Vandekerckhove 04-03-2020 17:56
Ik ben het volkomen eens met Guido: 55 woorden zijn 55 woorden, de titel inbegrepen. Het staat uitdrukkelijk in het reglement van de 55 woordenverhaalw edstrijd. En vaak is het inderdaad even zoeken om niet méér, maar ook niet minder dan 55 woorden te gebruiken, maar dat maakt deel uit van de uitdaging. Wat me evenwel méér stoort dan het nonchalant omspringen met deze getallenkwestie , is de vaak volkomen afwezigheid van ieder verhaalkarakter van deze teksten. Er wordt maar op los geschreven, zonder dat er in feite ook iets verteld wordt. Met andere woorden, in die zogenaamde 'verhalen' gebeurt er niets, werkelijk niets. Jammer, want het zou ons veel tijd besparen, mochten we al deze lege teksten niet te lezen krijgen.
# RE: KunstJorre Vanbaelen 04-03-2020 18:16
1. Dit stukje dateert van een maand terug, niemand leest dit nog. Te meer omdat:
2. Dit is een relatief dode site, met behoorlijk laag niveau aan ingestuurd werk.
3. Het was maar een onnozel grapje, om wat 'ambiance' te brengen, aangezien het hier zo'n dode bedoening is.
4. Jouw droog geneuzel verbaast mij dan ook niet.
# RE: KunstJorre Vanbaelen 04-03-2020 18:52
Lieven Vandekerckhove zei:
Ik ben het volkomen eens met Guido: 55 woorden zijn 55 woorden, de titel inbegrepen. Het staat uitdrukkelijk in het reglement van de 55 woordenverhaalwedstrijd
Zzzzz ...


Ik heb dan ook maar iets van jou gelezen. Niet mijn stijl, laat ons het daar maar op houden. Dat kan je ook zien aan mijn laatst geposte kortverhaal hier: 'David'. Is zowat tegenovergestel de stijl, denk ik. Daar wil ik niet mee zeggen dat jouw stijl zodanig slecht is, het ideale ligt waarschijnlijk in het midden. Het verhaal zelf vond ik wel dertien in een dozijn, maar dan met een pretentieus hp.

Ik hield het hier eigenlijk al voor bekeken, maar goed. Je beticht me van het schrijven van nonverhalen. Ga daar eens lezen en val iemand anders lastig. Ik was hier al weg, en dit stukje is een maand oud. Niemand, behalve de mensen in het commentaar, leest dit nog .
# RE: KunstGuido Aerts 05-03-2020 00:24
Dimmen, Jorre. Ik hoor het je al zeggen: waar moeit die zich nu weer mee. Even informeren dat Lieven verkozen werd tot talentvolle schrijver 2019. Jij staat bij de genomineerde voor 2020 en ik heb je al eens met sterren bedacht, dus het is niet allemaal inhoudsloos wat je schrijft maar jouw commentaren zijn wel heel goedkoop.
# RE: KunstJorre Vanbaelen 05-03-2020 01:37
Mijn commentaren zijn heel goedkoop, hoezo? Het kan mij bitter weinig schelen welke titel iemand heeft, ik lees het werk. Heb er nu twee gelezen, ik hou niet van de stijl, een verhaal was wel ok (ook al heb ik geskipt naar het einde wegens langdradigheid) maar het andere verhaal (de beenhouwer) was niets meer dan een eigen ingevuld doordeweeks zaakje, met behoorlijke pretentie van hoofdpersonage. Helemaal niets bijzonders dus. Titel of niet, ik vorm mijn eigen mening.
# RE: KunstJorre Vanbaelen 05-03-2020 03:04
Ik geloof óók niet dat talent hier sowieso komt bovendrijven als 'meest talentvolle schrijver jaar xxxx'. Dus: die titel betekent erg weinig voor mij. Wil ik daarmee zeggen dat Lieven een slecht schrijver is? Nee. Slecht niet. En smaken verschillen ook, maar ik vind er echt niets bijzonders aan. Soms een gevatte zin, soms bijna een goed beeld, maar veel te veel mooischrijverij en overall: geen bijzondere verhalen (of quotes).

Dat is mijn mening. Hier dan een beetje komen lullen over verhaalwaarde op een maand oud stukje, terwijl ik hier al weg was, begrijp ik ten eerste al niet, maar belangrijker: irriteert mij. Dit was een grappig bedoeld stukje, meer niet. Als je dat leeg gaat noemen: dat beenhouwerverha al is volgens een fucking sjabloon geschreven en de pretentie druipt van de belever in de laatste paragraaf af. Dat is geen goed verhaal. Dat is nabootsing in de hoop van ... En wat is een nabootsing?
Onorigineel.
Leeg.
# RE: KunstJorre Vanbaelen 05-03-2020 03:56
Oh, dit verhaaltje heette 'kunst'. Kleinkunst zou het dan misschien wel zijn, zonder muziek. Dat is het natuurlijk niet. Dit was om te lachen. De titel was (een klein beetje) ironisch.

Maar ik probeer het soms wel, met bijvoordeeld mijn laatste verhaaltje: 'laat'. Een miniatuurverhaa ltje dat 'iets doet'. Dat vind ik mooi.

Ga dat ook maar afschieten, Lieven. Zie je daar dan wel, geval pretentie.
# 55 woordenEwald Hagedorn 05-02-2020 20:55
Er staat nergens geschreven dat het 55 woorden inclusief de titel moet zijn.
Bij de jaarlijkse wedstrijd geldt deze extra regel wél, dat wordt expliciet vermeld, maar naar mijn idee dus niet bij deze doorlopende activiteit.
# RE: 55 woordenGuido Aerts 06-02-2020 00:59
Ewald bovenaan op 'meedoen' drukken. Daar lees je: Ook meedoen?
Een 55 woorden verhaal publiceren op Schrijverspunt? Het afgeronde prozaverhaal, met een begin, een midden en het liefst een verrassend eind, moet in precies 55 woorden, inclusief de titel, worden verteld. Eerst inloggen svp.
# RE: 55 woordenEwald Hagedorn 06-02-2020 03:03
Guido, ik schrijf al bijna vier jaar op 55 woorden. Kennelijk klik ik alleen op 'Jouw verhaal toevoegen? Klik hier.' (rechts bovenaan). Als je daarop klikt kun je rechtstreeks je verhaal plaatsen, maar wordt nergens aangegeven dat die regel bestaat. Een onduidelijkheid op de site.
# TellenChristiene M. de Vries 04-02-2020 23:40
Kniesoor die daar op let hoor, Jorre.
Van mij 3 sterren voor de moeite, uh...voor je kunst-stukje. :-)
# tellenW.J. (Hans) Villerius 04-02-2020 19:56
Ja, iets vertellen is een hele kunst. En tellen is ook knap lastig. Bovenstaande tekst nodigt uit tot dat laatste. Ondanks verbindingsstre epjes en samenvoeging van de laatste negen letters kom ik uit op 57 woorden. Daarom slechts 1 ster van mij en geen 5. Sterkte bij de volgende poging!
# RE: tellenJorre Vanbaelen 04-02-2020 20:01
Citaat:
Ja, iets vertellen is een hele kunst. En tellen is ook knap lastig. Bovenstaande tekst nodigt uit tot dat laatste. Ondanks verbindingsstreepjes en samenvoeging van de laatste negen letters kom ik uit op 57 woorden. Daarom slechts 1 ster van mij en geen 5. Sterkte bij de volgende poging!
Aangepast, wordcounter.net zegt 55 woorden. En ik dacht ook dat die dat eerder al zei, maar zal dan 56 woorden zijn geweest. My bad.

Heb jij de woorden echt geteld, of wat?
# RE: tellenJorre Vanbaelen 04-02-2020 20:15
Jorre Vanbaelen zei:
Citaat:
Ja, iets vertellen is een hele kunst. En tellen is ook knap lastig. Bovenstaande tekst nodigt uit tot dat laatste. Ondanks verbindingsstreepjes en samenvoeging van de laatste negen letters kom ik uit op 57 woorden. Daarom slechts 1 ster van mij en geen 5. Sterkte bij de volgende poging!


Aangepast, wordcounter.net zegt 55 woorden. En ik dacht ook dat die dat eerder al zei, maar zal dan 56 woorden zijn geweest. My bad.

Heb jij de woorden echt geteld, of wat?
Zucht, en dan zeg je ook nog eens dat tellen een hele kunst is. Ik heb 1 woord moeten wissen, niet twee.

Jammer dat de reacties niet met sterren te beoordelen vallen. Eén welverdiende ster hier.
# echt? ja, echt.W.J. (Hans) Villerius 04-02-2020 22:07
Je hebt de titel niet meegerekend. Hier een passage uit de wedstrijdopgave : 'fictieverhalen in precies 55 woorden (inclusief de titel)'.

En inderdaad, ik ben zo kleinzielig geweest om echt te tellen.
# RE: echt? ja, echt.Jorre Vanbaelen 04-02-2020 22:14
Citaat:
Je hebt de titel niet meegerekend. Hier een passage uit de wedstrijdopgave: 'fictieverhalen in precies 55 woorden (inclusief de titel)'.

En inderdaad, ik ben zo kleinzielig geweest om echt te tellen.
Ok, aangepast. Wist niet dat de titel geincludeerd was.

Volgende keer de site gebruiken, Hans. Bespaart je heel wat moeite:

www.wordcounter.net

Login of registreer (gratis) om een reactie te plaatsen

Misschien wil je de volgende inzending ook wel lezen...

Belle de jour

Geschreven door Ingrid Karsten. Geplaatst in Blog.
Ik zie haar lopen. Snel en duidelijk met een doel. Ze draagt een blauwe rok, roze schoenen met hoge hakken, die haar doen wankelen en haar benen zitten vol spataders. Ze ...
Actuele Top 3 van deze rubriek

Moffenhoer

12, mrt, 2020 Monique Cunnen

Coronavrees

13, apr, 2020 Bennie Sieverink
 
Periodiek verwijderen we 'oudere' inzendingen o.b.v. geen of lage waarderingen door bezoekers. Door een waardering (1-5 sterren) te geven bepaal jij dus mede de continuïteit in publicatie van een inzending!